Přeměnit prodejny v místo s přátelskou atmosférou se rozhodl nizozemsko-belgický řetězec supermarketů Jumbo. Do podzimu příštího roku chce otevřít 200 pokladen, u kterých by si mohli zejména starší zákazníci se zaměstnanci přátelsky popovídat. Chce tak bojovat proti osamělosti.
Jumbo již v roce 2019 ve Vlijmen v Brabantsku otevřelo první takzvanou „chatovací pokladnu“. A služba, která umožnila zastavit se na kus řeči – namísto co nejrychlejšího nákupu –, měla velký úspěch. Řetězec se tak rozhodl svou síť přátelských pokladen rozšířit, a to rovnou na 200 místech. Jejich rozvržení nebude náhodné, síť supermarketů se zaměří na oblasti, ve kterých mají starší lidé problém s osamělostí, píše web Dutchnews.nl.
„Mnozí lidé, zejména ti starší, se mohou cítit osaměle. Jako rodinný projekt a řetězec supermarketů pak ve společnosti hrajeme ústřední roli. Naše obchody jsou místem, kde se lidé setkávají, a tak můžeme pro boj s osamělostí něco udělat,“ uvedla provozní ředitelka Colette Cloosterman – van Eerdová s tím, že právě „chatovací“ pokladna může tento problémem zmírnit.
Malé, ale cenné gesto
Projekt je součástí programu tamního ministerstva zdravotnictví, který je zaměřen právě na boj proti osamělosti. V Nizozemsku žije přibližně 1,3 milionu lidí starších 75 let. Více než polovina z nich pak uvedla, že se cítí osaměle. Cílem iniciativy je zavčasu zachytit příznaky u starších lidí a vyzvat společnost i tamní úřady ke spolupráci při vymýšlení kreativních řešení, která jim zpříjemní život.
„Jsme hrdí na to, že naši zaměstnanci chtějí na tomto projektu pracovat,“ doplnila provozní ředitelka. Podotkla, že pokladní se těší, až budou starším lidem pomáhat a navážou s nimi kontakt. „Je to sice malé, ale cenné gesto. Zejména ve světě, který se stává stále více digitálnějším a rychlejším,“ uzavřela.
Řetězec kromě zavedení „chatovací“ pokladny vytvořil i takzvaný „chatovací“ koutek. Tam mohou místní obyvatelé přijít a popovídat si například u šálku čaje nebo kávy.