Že by si měl Lewis Hamilton letos spravit chuť po frustrující a podle pravidel nesprávně vyřešené koncovce sezony formule 1, to zatím nevypadá. Jeho Mercedesu ujíždí Red Bull i Ferrari a sedminásobný mistr světa je v pozici, ve které dlouho nebyl. Podle Tomáše Engeho – jediného Čecha, který se kdy představil v F1 – za svou krizi britská ikona nemůže. Vinit lze nedobře připravený monopost.
Je velmi brzy na tvrzení, že tradičně dominantní stáj Mercedes letos nemá šanci na titul. Z nabitého kalendáře formule 1 si piloti odškrtli pouze dva závody, nicméně už ty leccos napověděly. Minimálně to, že se tým Mercedes vedený šéfem Toto Wolffem na sezonu nepřipravil perfektně.
Výsledkem toho bylo, že při druhé zastávce – v saúdsko-arabské Džiddě – skončil obávaný Lewis Hamilton už v první části kvalifikace a v nedělním závodě se musel prokousávat dopředu až z 15. pozice. Příliš neposkočil a bral desáté místo, které v šampionátu znamená jediný bod. V součtu se třetí pozicí při úvodní Grand Prix v Bahrajnu prožil britský šampion nejhorší start sezony za posledních 13 let.
„Jsem překvapen. Ale připisoval bych to tomu, že Mercedes v minulé sezoně chtěl konkurovat Red Bullu do poslední chvíle – bojoval o titul mistra světa,“ říká pro CNN Prima NEWS Tomáš Enge. Závodník s titulem „jediný Čech, který to dotáhl až do kokpitu formule 1“ mluví o koncovce seriálu, ve které rozhodoval úplně poslední závod. Hamilton ho prohrál s Maxem Verstappenem za velmi kontroverzních okolností. „Možná síly, které mohli vložit do vývoje auta na nový ročník, použili na doladění starého monopostu. A tím trochu obětovali další rok,“ pokračuje Enge.
Hamilton má naopak ještě větší motivaci
Enge Mercedes zatím neodepisuje. „Mercedes je ale stále velmi silný tým a věřím v to, že když ne letos, příští rok budou zpátky tam, kde mají být. Chvíli jim bude trvat, než se na Ferrari s Red Bullem dotáhnou, ale už třeba ke konci sezony mohou být na jejich úrovni.“
Velkou cenu Saúdské Arábie podle Engeho Mercedes vyloženě prokaučoval. Zaprvé zmíněnou mizernou kvalifikací, pak také prováhaným pitstopem, který stál Hamiltona lepší umístění. Nemyslí si, že by slavný jezdec byl psychicky nalomený po frustrujícím vyústěním poslední sezony. „Zatím má podle mě obrovskou chuť. Není demotivován, má hlad, chtěl by osmý titul získat. Není na něm vůbec znát, že loni – a jak – prohrál. Myslím si, že má naopak daleko větší motivaci. Ale otázka je, co mu dovolí auto, to totiž zatím nestíhá. Pak také bude zajímavé sledovat interní souboje s novým parťákem Georgem Russellem, který je na tom rychlostně podobně jako Lewis. A zkušenostmi na tom také není špatně. U Williamsu se vyjezdil, strávil tam několik let.“
Mercedes je zvyklý už dlouhé roky číst a poslouchat v médiích pochvalné řeči o tom, jak je dominantní. Vždyť od roku 2014 nepřetržitě vládne Poháru konstruktérů. V ročníku 2022 ale zatím nejvíce aplausu sklízí Ferrari. Italský gigant se především předloni extrémně trápil, loni pak také nedokázal konkurovat nejlepším. Teď jezdci Charles Leclerc a Carlos Sainz šoférují monopost, který vypadá mistrovsky. A Ferrari také vede pořadí týmů o 40 bodů.
„To kvitují miliony fanoušků z celého světa. Ferrari je ikonická značka, zná ji každé malé dítě. Červená barva se všem líbí. A je super, že je opět v souboji o titul jiná automobilka než jen Mercedes, eventuálně Red Bull,“ podotýká 45letý Enge.
A stáj z Maranella chválí za to, jak se jí vyplatila strategie. Vše vsadila na rok 2022 a neprohloupila. „Nejen Ferrari loni říkalo, že se soustředí především na vývoj nového vozu. To jsme slýchávali i u Haasu a vyplatilo se. Povedlo se jim to. Můžete se dlouho dopředu soustředit na vývoj, ale nemusí to vždy dopadnout dobře. To ale nebyl tento případ.“
Tomáš Enge pózuje s formulí týmu Prost. Před 20 lety se stal prvním Čechem, který závodil ve formuli 1. Zdroj: Profimedia.cz
Aktuální rozložení sil – tedy vyrovnané souboje Ferrari s Red Bullem a kulhání Mercedesu za nimi – bude podle Engeho platit do závodu v Barceloně. Na něj přijde řada až po Grand Prix v Austrálii, USA a Itálii. Do té doby by se nic změnit nemělo. Ale poté… „Věřím tomu, že pak týmy nasadí nové prvky, pak můžeme potenciálně čekat změny v pořadí. Do té chvíle to bude plus minus podobné. Balíčky změn pak budou přicházet každých pět závodů. Může se leccos promíchat.“
Co může být větší show než závod ve Vegas?
Leccos se změní i příští rok v kalendáři Formule 1. Ten bude bohatší o závod v ulicích města hříchu Las Vegas. Novinka slibuje velkolepou podívanou, na kterou se těší i Enge: „Už jsme si zvykli, že se závody co nejvíce přibližují divákům. A to je dobře. Trať ve Vegas vypadá podle vizualizací ultrarychle. Je nebezpečná, ale o tom motorsport je. Čím rychlejší okruh, tím větší adrenalin. Pocítí ho nejen jezdci, ale také fanoušci u televizí i přímo na místě.
Diváci vítají, když se nejezdí na sterilních okruzích, extrémně bezpečných s velkými únikovými zónami. Takové se začaly stavět kolem roku 2000. A když na nich některý jezdec udělal chybu, jen vyjel z trati, nic se nestalo a pomalu ani neztratil pozici. Je to show pro diváka a ten ji chce co největší. Co může být větší show než závod ve Vegas?
Bude to Grand Prix, která k formuli 1 přiláká další velké množství fanoušků. Vidíme, že společnost Liberty Media vlastnící práva dokáže místa, kde se má jet formule 1, vybrat velmi dobře. A to, že se pojede v sobotu v 10 večer… Není lepší čas, kdy udělat ze závodu formule 1 party. A vzhledem k tomu, že je naplánován závod na listopad, může se tam i rozhodovat o titulu.“