Schumacherův syn děkoval. Co ochránilo jeho zdraví při děsivé nehodě v Džiddě?

Mick Schumacher byl vděčný za to, jaké kroky pro bezpečnost jezdců formule 1 v posledních letech udělala.

Verstappen urval vítězství

Piloty formule 1 vyděsily během závodního víkendu Saúdské Arábii především dvě věci. Napřed raketový útok na zásobníky ropy firmy Aramco provedený jemenskými Hútíi, pak drtivý náraz Micka Schumachera v sobotní kvalifikaci. Komunita královny motorsportu se shoduje, že závodit ve městě Džidda je jeden velký omyl. Extrémně nebezpečná trať nepochroumala synovi legendy zdraví jen díky tomu, že při vývoji monopostů se stále více dbá na ochranu pilotů.

Městský okruh v Džiddě si v kalendáři formule 1 odbyl premiéru teprve loni. Hned získal titul „nejrychlejší“, ale zároveň také „nejnebezpečnější“. Trať nabízí mnoho nepatrných zatáček, ve kterých piloti nemusí sundávat nohu z plynu, a tak průměrná rychlost přesahuje 250 kilometrů za hodinu. Problémem je, že „kancelář“ pro závodníky je velmi úzká a její okolí většinu obklopují tvrdé bariéry.

„Rozhodně nejnebezpečnější trať seriálu. To není žádné tajemství,“ prohlásil vítěz sobotní kvalifikace Sergio Pérez z Red Bullu nedlouho poté, co ve druhé části závodu určujícího pořadí pro nedělní Grand Prix děsivě havaroval Mick Schumacher.

Syn legendárního Michaela Schumachera kroutící ve formuli 1 druhou sezonu ztratil kontrolu nad svým vozem při výjezdu z 11. zatáčky při rychlosti kolem 270 km/h. Nemohl už nic dělat, pouze čekal na extrémně tvrdý náraz do velmi blízko nacházející se zdi. Jen rychle sundal ruce z volantu, přiložil je k hrudi a pak čelil obrovskému přetížení 33 G. Od bariéry se vůz stáje Haas odrazil jako tenisový míček a putoval dalších zhruba 200 metrů po okruhu. Z monopostu postupně odpadala řada komponentů, když se konečně zastavil, zbyly z něj jen trosky.

To, že tu stojím, ukazuje bezpečnost aut

Režie záměrně neukazovala pohled do kokpitu, protože nebylo jasné, jak na tom 23letý Schumacher je. Když k formuli s označením VF-22 přijela sanitka a mladý pilot stále zůstával uvnitř, přicházely na řadu temné myšlenky. Ty byly naštěstí rozprášeny následnou informací od týmu Haas, který napřed uvedl, že Schumacher je při vědomí, a později dodal, že neutrpěl žádné viditelné zranění. Jakékoliv jiné následky byly vyloučeny v nemocnici, kam byl letecky přepraven. Druhý den pak s úsměvem navštívil osobně velkou cenu, rozdal rozhovory, byť už v sobotu bylo rozhodnuto, že do závodu z preventivních důvodů nezasáhne.

„Cítím se dobře,“ řekl Schumacher při nedělním návratu do paddocku. „To, že tu můžu stát, aniž by mi něco bylo a nemám žádné bolesti, jen ukazuje bezpečnost těchto aut,“ dodal.

Je to čistě spekulativní záležitost, ale pokud by se v Džiddě jezdilo o pět let dříve – natož třeba o dvacet – a stala se někomu identická nehoda, jen stěží by mohl daný pilot z incidentu vyváznout nepošramocený. Co tedy ochránilo Schumacherovo zdraví?

Zaprvé ničemu neuškodilo, že vozy jsou i oproti minulé sezoně o poznání odolnější, k čemuž přispěla změna technických pravidel. Podvozek je schopný při čelním nárazu absorbovat až o 48 procent energie více, při zadním nárazu je to pak narůst 12procentní.

Celkově se každý rok hledají další možnosti, jak vylepšováním konstrukce auta zajistit větší bezpečnost jezdců. Jedním z nejradikálnějších kroků byla instalace ochranného rámu nad hlavu pilota zvaného halo – svatozář. Jeho nevkusnost se v zaváděcím ročníku 2018 stala terčem kritiky, stěžovala si veřejnost i samotní piloti. I třeba takový Romain Grosjean – teď už bývalý závodník formule 1 – , který ale na konci roku 2020 poznal pravý smysl vylepšení.

Bez halo, které před jeho hlavou „rozřízlo“ bariéru, by totiž ze své nehody v Bahrajnu zahrnující i šlehající plameny nevyvázl živý. Děkovat mohl loni i Lewis Hamilton, kterému by bez ochranného rámu dopadl vůz Maxe Verstappena na okruhu Monza plnou silou na hlavu. Helma by v tomto případě příliš mnoho nevyřešila.

A jak ukázal detailní pohled na sobotní bouračku Micka Schumachera v Džiddě, i německému talentu výrazně halo pomohlo. Po prvním nárazu se totiž od monopostu mimo jiné odtrhlo těžké pravé přední kolo, které směřovalo přímo na Schumachera. „Svatozář“ ho zastavila.

Samotná vozidla příliš mnoho mezer v bezpečnosti už nemají. Především fanoušci se nicméně rozčilují nad obrovským rizikem trati v Saúdské Arábii. „Tady by se rozhodně závodit nemělo,“ notovali si na sociálních sítích nejen ve chvíli, kdy zdravotníci vyprošťovali otřeseného Schumachera z vozu.

Tagy: