Nebýt Schumachera v Mercedesu, neměl by teď Hamilton tolik vítězství, myslí si Enge

Oba lze směle označit za krále světa formule 1, pravé legendy. Michael Schumacher vyhrál světový šampionát celkem sedmkrát, Lewis Hamilton šestkrát. Číslo sedm může 35letý Brit přidat už brzy, zatím suverénně vévodí i letošnímu šampionátu. „Oba dosáhli věcí, o kterých jsme si mysleli, že jsou nereálné,“ říká pro CNN Prima NEWS Tomáš Enge, jediný český závodník, který kdy zasáhl do královny motorsportu.

Jeden kosil konkurenci především v nemilosrdném červeném voze Ferrari, druhý přivádí ostatní k zoufalství v perfektně šlapajícím Mercedesu – dříve stříbrném, letos černém.

Předminulý víkend došlo na německém Nürburgringu k dojemnému okamžiku. Lewis Hamilton se pojednadevadesáté mohl radovat z vítězství v rámci Grand Prix formule 1, čímž definitivně vyrovnal dosavadní rekord německé ikony Michaela Schumachera, který se už téměř sedm let zotavuje z těžké nehody, kterou měl při lyžování ve francouzských Alpách. Jeho syn Mick po závodě Hamiltonovi předal jako odměnu za výtečný počin helmu dříve patřící samotnému Schumacherovi seniorovi. Britský jezdec neměl daleko k slzám.

V posledních letech předvádí rodák ze Stevenage skutečnou hegemonii. Schumacher zase vládl zejména na začátku tisíciletí. Tehdy mohl jeho jezdecká kouzla přímo na trati zblízka poznat dnes 44letý Tomáš Enge, který v roce 2001 krátkodobě naskočil do seriálu F1.

Těžká otázka na úvod. Je lepším pilotem Michael Schumacher, nebo Lewis Hamilton?
Porovnáváme různé doby. Když Schumacher poprvé končil, Hamilton v F1 začínal. Schumacher se pak na pár sezon vrátil do seriálu, a to v Mercedesu. A de facto se dá říct, že Hamiltonovi rozjel auto, do kterého pak v roce 2013 britský závodník usedl. Pak začal získávat titul za titulem. Podle mě má Michael relativně velký podíl na tom, jak vypadá složení lidí týmu Mercedes, jak stáj celkově funguje a jak výkonné je auto dnes. Pod Hamiltonovy tituly se Schumacher nemálo podepsal.

A dá se tedy říct, jestli někdo z nich je větší „mistr volantu“?
Nemyslím si, že se to dá jednoznačně konstatovat. Dříve se se Schumacherem porovnával Ayrton Senna. A takovýchto srovnání bylo mnoho a mnoho. Dávat vedle sebe závodníky, kteří přímo nejezdí ve stejnou dobu a v identickém voze, je trochu zcestné. Bylo by to krásné, vzít všechny slavné piloty na vrcholu kariéry, ať si mezi sebou zazávodí v jednom monopostu. Ale to nejde. Každý jezdec má něco do sebe. Oba dosáhli věcí, o kterých jsme si mysleli, že jsou nereálné. Schumacher vyhrál sedmkrát titul mistra světa, Hamilton jich má šest.

Vy sám k někomu z nich chováte větší sympatie?
Závodním stylem jsou to oba lvi, kteří se bijí, nekoukají na okolí a jdou si za svojí kořistí – tedy vítězstvím. Senna byl úplně stejný. A když se mě někdo ptá, kdo byl můj největší hrdina, říkám právě jeho jméno. Pokud se vrátím k Hamiltonovi se Schumacherem, je to opravdu těžké.

Nicméně lze se na to podívat tak, že Hamilton vyhrál první titul v roce 2008 a letos má směle nakročeno k dalšímu. Schumacher byl poprvé světovým šampionem v roce 1994, naposledy v sezoně 2004. Čili dá se určitým způsobem říct, že se Hamilton drží u světových titulů delší dobu. Ale to je také ošidné, protože měl slabší období s propadáky. Bylo to dané i vývojem člověka. Své místo si našel po přestupu do Mercedesu (sezonou 2012 skončilo jeho pětileté působení u McLarenu, pozn. red.).

Určitou výhodu má Hamilton v tom, že se momentálně jezdí větší počet Grand Prix za rok, než tomu bylo dříve…
Je pravda, že být třeba před 20 lety více závodů, mohl mít Michael Schumacher ještě více vítězství. Je to asi důležité hledisko, které hraje ve statistikách roli. Každé období má něco svého. Opravdu bych spíš ale vypíchl ty jejich jednotlivé cesty, kdy Hamilton strašně rychle vyletěl nahoru, pak najednou pád. Valily se na něj problémy, byl nesoustředěný. Poté se opět dostal zpět na špici. Schumacher byl v popředí víceméně pořád, i když ho trochu napřed u Ferrari srážely problémy s autem. Každopádně bych řekl, že jako sportovec byl Schumacher lepší, protože Hamilton tam měl určité trable.

Někteří lidé se snaží snížit hodnotu Hamiltonových úspěchů vyjádřeními, že dříve bylo pole mnohem vyrovnanější a cesta k jednotlivým vítězstvím o poznání zapeklitější. Sdílíte podobné stanovisko?
Sezonu od sezony to bylo jiné. Byl ročník, kdy se Mika Häkkinen stal mistrem světa a se Schumacherem vyrovnaně bojoval závod co závod. Pak přišla jiná sezona, během které se Schumacher stal světovým šampionem strašně brzy. To si pamatuji dodnes, bylo to v červenci roku 2002 ve Francii. Tuto sezonu si zkrátka jel Michael své závody a byl mistrem ještě před letní pauzou.

Hamilton vyrovnal Schumacherův rekord v počtu vítězství v F1, když dva týdny zpět zaznamenal 91. triumf. Už dříve překonal jinou metu, a to číslo celkových pole position – kvalifikaci vyhrál dokonce v 96 případech. Jak tyto statistiky vnímáte?
A to jsme si říkali, že po Schumacherovi už nejde nic překonávat. Byla obrovská rarita, že někdo něco takového dokázal. Celý tým byl postavený na něm. Tenkrát Ferrari dominovalo. Ale pozor! Začátky u italské stáje také neměl jednoduché. První sezonu po příchodu z Benettonu jezdil mimo pódium. Každopádně zanedlouho to do sebe zaklaplo, obklopil se správnými lidmi a pak byl nejlepší. Jak jsem řekl, podle mě to podobně načal později v Mercedesu pro Hamiltona. Je to paradox, ale podle mě reálný.

Za poslední roky Hamiltona přibrzdil pouze někdejší týmový kolega Nico Rosberg, který si v roce 2016 přivlastnil mistrovský titul…
Myslím si, že tím, jak ho Rosberg porazil, se nakonec Hamilton stal ještě silnějším. Už nedopustí, aby byl do země zašlapaný týmovým kolegou.

Rosbergův nástupce ve voze Mercedesu Valtteri Bottas zatím na Lewise Hamiltona pořádně nezatlačil, souhlasíte?
Bottas sem tam vyhraje nějaký závod, občas si vezme pole position. Ale je to třeba jen o kousek, kvůli čemuž se Hamilton ještě víc naštve a v dalším závodě mu dá dardu. Takto se to opakuje už nějakou dobu. Vždy byl z dílčího neúspěchu Hamilton kyselý. V tu chvíli si člověk říkal: „Tak, teď může být ten souboj o mistrovský titul zajímavý až do konce.“ Pak přišel další závod a bum.

Každopádně Hamilton s Bottasem poctivě přispívají do Poháru konstruktérů. Na druhý Red Bull má Mercedes obří náskok 180 bodů. Není to až nedůstojné?
Už je to pár sezon, co tato dominance trvá. Letos je to asi výraznější, což je dané tím, že Max Verstappen z Red Bullu nemá v týmu dostatečně bodujícího kolegu. Nehledě na to, že Verstappena párkrát o body připravila technická závada. Kdežto Mercedes boduje s oběma jezdci zcela suverénně a téměř v každém závodě.

Osamostatní se podle vás Hamilton v čele statistiky počtu vítězství ve formuli 1 už tento víkend v Portugalsku?
Asi ano. A když ne teď, tak příště. Když všechno klapne, je to velmi pravděpodobné. Nicméně věcí, které se mohou stát, je mnoho. Ale za sebe říkám, že když to klapne, je to jen další čárka do knížky. Nic víc.

Tagy: