Prodejce nemusí obsloužit zákazníka bez nasazeného respirátoru
Prodejce nemusí obsloužit zákazníka bez nasazeného respirátoru, tvrdí Česká obchodní inspekce (ČOI) i právníci. Internetem se šíří nepravdivé zprávy, které tvrdí, že obchodníkům, kteří se rozhodnou neobsloužit zákazníky bez respirátorů, hrozí pokuta. Na základě lživých informací se na ČOI obrátily stovky lidí.
Pokuta v řádu milionů korun nebo odnětí svobody. Tím hrozí anonymní „rádoby návody“, jak obejít vládní hygienická opatření. Podle odborníků prodejce nemusí zákazníka bez respirátoru obsloužit a o diskriminaci se přitom nejedná. „Vzhledem k tomu, že aktuálně platné opatření ministerstva zdravotnictví jasně nařizuje respirátor či obdobný prostředek ve vnitřních prostorech, obchodník, který se snaží dodržet toto opatření, může samozřejmě neobsloužit zákazníka bez respirátoru, a tím pádem se nedopouští diskriminace,“ vysvětlil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
„Právní povinnost vyloučit některé zákazníky z provozovny není diskriminací, stejně tak, jako není zakázáno diskriminací vyloučit ze vzdělávání například děti s úplavicí, což byla věc, na kterou zákon o ochraně zdraví celá léta pamatoval,“ doplnil právník Ondřej Dostál.
Bizarní rady
Podle obchodníků musejí prodejci v krajním případě řešit celý incident i s policií, pokud je zákazník agresivní. Mezi lidmi prý panuje v oblasti vládních opatření mnoho dezinformací. „Často si zákazníci mylně vykládají rozhodnutí Ústavního soudu a myslí si, že roušky nosit nemusí. V případě nařízení ministerstva zdravotnictví, že zákazníci, kteří mají nějaké závažné problémy, respirátor nosit nemusí, poukazují tito zákazníci na to, že jsou v této skupině, ale že nám rozhodně nebudou dokládat žádnou zdravotní dokumentaci,“ uvedl některé z příkladů mluvčí řetězce TESCO Václav Koukolíček.
Mezi obzvlášť bizarní rady vzdoru patří ta od Róberta Švece, předsedy nacionalistického sdružení Slovenské hnutí obrody, který nabádá k okusování potravin ještě v obchodě. „Neobslouží vás v obchodě, protože odmítáte být ovce s rouškou? Otevřete všechno v košíku. Salám, mléko, kousněte do rohlíku, vše otevřete, a pokud vám to odmítnou prodat, tak to tam takhle nechte,“ výzývá.
Obchodníci roušky často neřeší
„Naštěstí se s tímto chováním zákazníků nesetkáváme. Samozřejmě bychom to individuálně řešili podle daného případu i ve spolupráci s ostrahou obchodu a pak i případně s přivolanou policií,“ řekl Koukolíček.
Někteří prodejci oslovení redakcí CNN Prima NEWS v jednom obchodním centru v Praze přiznali, že situace, kdy zákazník nemá nasazený respirátor, často ani neřeší.
Prodejce nemusí obsloužit zákazníka bez nasazeného respirátoru, tvrdí Česká obchodní inspekce i právníci. Zdroj: Profimedia.cz