CNN Prima News fake news

fake news

Výpis příspěvků ke štítku „fake news“

Nevěřte všemu, co vidíte. Do evropských voleb promluví i „naklonovaní“ politici, varují experti

Deepfake. Pojem, který s čím dál dostupnějšími a sofistikovanějšími technologiemi dělá vrásky na čele nejen expertům, ale i politikům. S blížícími se evropskými volbami tomu nebude jinak – dezinformační kampaně se už nyní ve velkém spoléhají na videa s upraveným obrazem i naklonovaným hlasem kandidátů. Navíc jde o opovážlivě levnou službu. „Ceny začínají na dvou dolarech za video, za 100 dolarů si lze zaplatit více videí a pokusů. Vytváření podvodného obsahu je tak znepokojivě dostupné,“ varují odborníci z kyberbezpečnostní agentury Check Point.

Falešná videa budeme řešit, slíbil Rakušan. Upozornil, jak poznat „lacinou manipulaci“

Vydrbu s dezoláty, vzkázal ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) ve falešném videu, které se nyní hojně sdílí po sociálních sítích – dezinformačních kanálů nevyjímaje. A další podobné výtvory přibývají rapidní rychlostí. Rakušan na dotaz redakce CNN Prima NEWS přislíbil, že bude fenomén falešných a zavádějících videí řešit. Jeho resort následně vydal několik osvědčených kroků a doporučení, jak se nestát obětí „laciné manipulace“. „V žádném případě to nepodceňujeme,“ uvedlo ve svém stanovisku ministerstvo vnitra.

Vydrbu s dezoláty a komentáře zcenzuruji, říká Rakušan ve falešném videu proruského aktivisty

Odcházím ze Sněmovny, abych vydrbal s dezoláty. Vaše komentáře pak zcenzuruji, hlásá ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) ve falešném videu, které původně sloužilo jako pozvánka na debatu „bez cenzury“ v Karviné. Jiná slova mu do úst vložil proruský aktivista a publicista Daniel Sterzik, který si říká Vidlák. Ačkoliv sám ve svém příspěvku přiznal, že si pomohl umělou inteligencí, někteří diskutéři na falešné video naletěli. Ministr Rakušan v reakci pro redakci CNN Prima NEWS uvedl, že podobná videa bude chtít řešit. „Ne konkrétní video, ale jako obecný fenomén,“ dodal.

Pořádali pochody proti Romům, teď je „brání“ před Ukrajinci. To tu ještě nebylo, říká expert

Napětí mezi dvěma národnostními menšinami si novodobá česká historie nepamatuje. Konflikt Romů a Ukrajinců je bezprecedentní, zhodnotil etnolog Ondřej Klípa z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Je nicméně toho názoru, že se situace brzy uklidní, pokud nedojde k žádnému podobnému incidentu, který se odehrál minulý měsíc v Brně. Na druhou stranu ale varuje, že střet mezi národnostními menšinami mohou uměle přiživovat dezinformace. „Paměť mnoha lidí není moc velká. Jedinci, kteří třeba před pár lety organizovali protiromské pochody, to najednou radši nezmiňují a snaží se tvářit jako zastánci Romů,“ zmínil Klípa.

Internet se mění. Poznat lež bude náročnější, zvlášť pro „naivní důvěřivce“, varují experti

Technologie postupuje dopředu příliš rychle a lidé jejímu tempu nestačí. S příchodem lepší umělé inteligence (AI) a kvalitních generátorů textu či obrazu hrozí, že se uživatelé internetu čím dál jednodušeji stanou oběťmi dezinformační scény. Obavy neplynou jen z šíření falešných zpráv, ale také z podvodů v e-mailech či na sociálních sítích. „Rozpoznat, co je pravda, co dezinformace a co lež, bude čím dál náročnější,“ uvedli IT experti oslovení redakci CNN Prima NEWS.

Smažení cvrčci? Ne, radši krevety nebo stejk, brojí SPD proti hmyzu. Hysterie, vzkazuje koalice

Debata nad pojídáním hmyzu pokračuje. Zatímco hnutí ANO a SPD brojí proti cvrčkům v jídle a volají po vzdoru proti „zeleným džihádistům z Bruselu“, zástupci vládní pětikoalice kroutí hlavou. Předseda zemědělského výboru Michal Kučera z TOP 09 uvedl, že lidé, kteří šíří nepravdy v souvislosti s konzumací hmyzu, ještě nedávno „doporučovali kloktat savo“. Europoslanec Tomáš Zdechovský podotkl, že hmyz je mnohdy zdravější než potraviny, které „vyšly z koncernu expremiéra Andreje Babiše (ANO)“. Zákonodárce SPD Jiří Kobza konstatoval, že „při konzumaci bezobratlých“ dává přednost krevetám. Jak se k tématu staví další poslanci a europoslanci?

Cvrčky nežeru. EU nás bude tajně krmit brouky, brojí dezinformátoři proti „hmyzí diktatuře“

Dezinformační scéna si našla nového strašáka. V řetězových e-mailech a na sociálních sítích varuje před „broučí diktaturou“ a konzumaci cvrčků, které Evropská unie údajně již nyní tajně přidává do potravin. Boje proti hmyzí bílkovině se ujali také někteří čeští politici z hnutí SPD či expremiér Andrej Babiš (ANO). Právě kvůli dezinformacím přišla česká startupová společnost Sens Food věnující se výrobě produktů s hmyzími surovinami o důležitého obchodního partnera.

GLOSA: Prezidentský spasitel z diskontu pohořel. Zítko bral kandidaturu jako brigádu

Po dvou týdnech je v podstatě rozhodnuto. Z 21 kandidátů na Pražský hrad půjde do voleb jen devět lidí. Zbytek pohořel. Karel Diviš skončil těsně před branami zákonného limitu pro účast v lednovém klání a Karel Janeček přišel o tolik podpisů, až mu zbylo jen prvočíslo 48 091. Oba se chtějí odvolávat. A dezinformátor Pavel Zítko? Ten vodil své fanoušky za nos a z pohodlí „centrály“ v Potrefené huse si příjemně přivydělal. A to díky příspěvkům lidí na prezidentskou kampaň. Nyní žádá podporovatele o další peníze, tentokrát na právníky. Asi aby mu vysvětlili, že si má příště přečíst pravidla přímé prezidentské volby.

Dezinformátor Zítko stále sbírá podpisy na kandidaturu. Dva týdny po termínu uzávěrky

Kandidát na prezidenta a dezinformátor Pavel Zítko pokračuje i po odevzdání své přihlášky ve sběru občanských podpisů. Podle stanoviska ministerstva vnitra ale již zbytečně. Uchazeči o Pražský hrad měli odevzdat všechny petiční archy už před dvěma týdny, žádné dodatečně shromážděné podpisy po uzávěrce přihlášek už resort neuzná. Zítko navíc čelí pokutě za to, že nenahlásil svůj volební transparentní účet Úřadu pro dohled nad financováním politických stran a politických hnutí.

Facebook a TikTok nebrání šíření dezinformací, ukázal americký experiment. Jiná síť uspěla

Sociální sítě Facebook a Titok opakovaně neblokovaly reklamy s očividnými dezinformacemi o americkém volebním systému a volbách. Uvádí to nová zpráva organizace Global Witness a skupiny C4D z Newyorské univerzity. V rámci pokusu se američtí výzkumníci vydávali za běžné zadavatele reklamy a od Facebooku, TikToku a YouTube si chtěli zakoupit inzerci svých příspěvků. Reklamy měly být cíleny na území takzvaných swing states, tedy států, ve kterých mají obě americké dominantní strany, tedy demokraté a republikáni, vyrovnanou podporu.