Jak bezpečná jsou svodidla?
Policie stále vyšetřuje středeční dopravní nehodu kamionu, který na dálnici D5 u Benešovic na Tachovsku prorazil svodidla a vjel do protisměru. Následná srážka s osobním autem si vyžádala tři oběti včetně dvou dětí. Příčinou náhlé změny směru v jízdě mohla být prasklá pneumatika. Tragická událost však odstartovala i diskusi o stavu svodidel na českých dálnicích. Měly nefungující zábrany na rozsahu nehody svůj podíl?
Dopravní nehoda se stala na 117. kilometru ve směru na Rozvadov. Nákladní vozidlo přejelo přes ocelová svodidla do protisměru a srazilo se s osobním autem. Na místě zemřely tři osoby – jeden dospělý a dvě děti.
Kamion u Benešovic prorazil svodidla a smetl osobní auto. Zdroj: CNN Prima NEWS
Kamion u Benešovic prorazil svodidla a smetl osobní auto. Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážku osobního auta s kamionem nepřežili tři lidé. Zdroj: Policie ČR
Kamion u Benešovic prorazil svodidla a smetl osobní auto. Zdroj: CNN Prima NEWS
Kamion u Benešovic prorazil svodidla a smetl osobní auto. Zdroj: CNN Prima NEWS
Kamion u Benešovic prorazil svodidla a smetl osobní auto. Zdroj: CNN Prima NEWS
Kamion u Benešovic prorazil svodidla a smetl osobní auto. Zdroj: CNN Prima NEWS
Srážka osobního auta s nákladním si vyžádala tři oběti. Zdroj: Archiv diváků
Dopravní technici si pokládají otázku, jak by místo ocelových svodidel obstály zábrany z betonových bloků. Jenže ani betonová svodidla nemusí být na dálnici ideální volbou. Pro vůz znamenají v podstatě zeď a při vyšší rychlosti se o ně auto může doslova roztříštit.
„Velké betonové svodidlo představuje problém hlavně pro obyčejná osobní vozidla. Ocelová zábrana není stavěna na to, aby odolala skoro jakémukoliv nárazu. Má být do jisté míry spíš flexibilní, aby auto v případě nouze odrazila a vrátila do správného směru,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Projektant dopravních staveb Petr Sabadaš také podotkl, že betonové svodidlo je na výrobu dražší než to ocelové. „I proto ho Ředitelství silnic a dálnic používá jenom v odůvodněných případech. Z hlediska účinnosti by ale měly být oba výrobky postaveny na stejnou nárazovou hodnotu,“ doplnil.
Každý kus z více než 3 000 kilometrů svodidel podél českých dálnic musí odpovídat normě, která se pečlivě testuje. „Záleží na hmotnosti vozidla, úhlu nárazu i rychlosti,“ zmínil Sabadaš. V případě středeční tragédie na dálnici D5 hrál pravděpodobně svou roli i neobvyklý úhel, pod kterým nákladní vůz do svodidel najel.
Zkorodovaná svodidla
Podle dopravního experta Romana Budského česká svodidla své mouchy rozhodně mají. „Řada svodidel je zkorodovaná. Často vidíme, že některá utrpěla náraz, ale i přesto se nikdo nevěnoval jejich opravě. To vidíme hlavně na silnicích nižších tříd,“ podotkl.
Nebezpečí podle něj hrozí především na ukončovacích úsecích svodidel. „Pokud se auto dostane právě na tuto část, může se stát, že ho to vymrští do vzduchu. A pak už je jen otázka náhody, kde vůz skončí. Buď vyletí mimo silnici, ale může také trefit někoho v protisměru,“ dodal Budský.
Ke starším svodidlům na českém území patřila také takzvaná lanová. Ta sice obstojně absorbovala nárazy a minimalizovala škody na životech i majetku, rovněž se ale stala postrachem pro motocyklisty. I proto technici začali nahrazovat lanová svodidla zábranami ocelovými či betonovými.