Jak se tvoří slevy
Slevy jsou pro Čechy jako národní sport. Průběžně je u nás vyhledává devět z deseti lidí. Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) ovšem varuje. Často jsou totiž úplně běžné ceny vydávané za slevové akce. Zástupci supermarketů ministrovi vzkazují, že nechápe fungování obchodu a že se zbytečně ztrapňuje.
Jako na houpačce. Takový je postoj ministra Nekuly ke slevovým akcím. Ještě nedávno propagoval akční cenu na mouku u jednoho obchodního řetězce. Za tento krok sklidil pořádnou porci kritiky.
„Někdy jsem šel na hranu, a to i v rámci některých PR aktivit,“ uznal Nekula. Nyní ministr tvrdí, že slevová akce je ve skutečnosti normální cena, kde si obchodníci prý nechávají rozumnou přirážku. Naopak běžná cena je podle něj zbytečně nadsazená.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Developeři nabízí byty na hypotéku s polovičním úrokem. Krok, který se vyplatí, tvrdí experti
„Tímto jsem motivoval spotřebitele, aby se nenechali obalamutit různými kvazi slevami,“ uvedl. „Překvapuje mě, že se pan ministr chce neustále ztrapňovat, že chce neustále ukazovat, že nerozumí fungování obchodu. Slevové akce jsou často se zápornou marží,“ reagoval Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Slevy se plánují dopředu
„Úplně si nemyslím, že jsou ceny u něčeho nadsazené. Někde možná ano, ale nepřipadá mi, že u všeho,“ uvedla oslovená žena. Přitom podíl zboží prodaného ve slevových akcích neustále roste a Česko je v tomto směru evropským rekordmanem. I proto musí obchody plánovat slevy dlouho dopředu.
„Slevy se plánují často rok a půl dopředu, protože se musíte domluvit s výrobcem, aby na ten daný termín přichystal výrazně větší objem produkce,“ vysvětloval Prouza. Teorii ministra Nekuly nesdílí ani ekonomové. „Asi bych nedělal rozdíl mezi tím, co je normální cena a co nějaká slevová cena. Zkrátka čas od času každý řetězec, aby přilákal nové zákazníky, používá nějaká marketingové nástroje, včetně slev,“ uvedl ekonom David Marek.
„Skutečně můžeme hovořit o tom, že když dané zboží nepřejde do akce, takřka se neprodává. Proto můžeme říct, že akční cena je zákazníky považována za standardní,“ doplnil ekonom a poradce premiéra Štěpán Křeček. Nekalým praktikám pak brání novela zákona o ochraně spotřebitele, která platí od začátku roku. Prodejce musí počítat slevu z nejnižší ceny, za kterou prodával v uplynulých 30 dnech.