Postupující elektrifikace automobilového průmyslu se odráží také v nominacích do finále tradiční evropské ankety o auto roku (COTY). Ze sedmi nominovaných finalistů pohání pouze jediný konvenční spalovací motor.
V pondělí 22. listopadu uzavřelo vedení poroty volící evropský vůz roku (COTY) tzv. longlist, tedy seznam automobilových novinek, jež splnily podmínky pro zařazení do ročníku COTY 2022. Následně proběhlo korespondenční hlasování, v němž každý z porotců označil sedm svých favoritů. Z prostého součtu takto udělených „bodů“ vzešlo sedm nejúspěšnějších automobilových novinek, které se utkají o titul mezinárodní vůz roku 2022. V této vybrané společnosti vidíme také tuzemský vůz Škoda Enyaq iV. Loni se do finále COTY 2021 probojovala Škoda Octavia a skončila pátá. Vítězem se nakonec stala Toyota Yaris.
Nejprestižnější evropská automobilová anketa se pořádá už od roku 1964. Svého zástupce v mezinárodní porotě má i Česko. Zdroj: AP
Nejprestižnější evropská automobilová anketa se pořádá už od roku 1964. Svého zástupce v mezinárodní porotě má i Česko. Zdroj: AP
Elektřina, kam se podíváš
Při pohledu na seznam finalistů vynikne jeden paradox, jenž odráží překotný vývoj celého odvětví. Zatímco loni byl mezi finalisty jediný elektromobil (Fiat New 500), letos je tam naopak jediný automobil se spalovacími motory a zbylých šest představují elektromobily.
Video z výroby elektrické Škody Enyaq iV je hitem internetu. Ne však kvůli autu
Nebývá zvykem, aby se záběry z montážních linek stávaly virálními, ale v případě výroby škodovek se to podařilo díky kuriózní náhledové fotografii. Dva a půl milionu shlédnutí za pár měsíců hovoří za vše a odhaluje, co asi zejména muže ve skutečnosti zajímá nejvíce.
Neoficiálním zahájením volby nejlepšího nového osobního automobilu v Evropě pro rok 2022 se opět staly Tannistesten 2021, jde o tradiční velké testování všech uchazečů na severu Jutského poloostrova v Dánsku. Porotci se sem sjeli po roční přestávce: Loni z pochopitelných důvodů byly poprvé v jejich 43leté historii Tannistesten zrušeny. Není bez zajímavosti, že na sklonku letošního září, kdy zkoušky probíhaly, bylo Dánsko první a jedinou zemí Evropské unie, jež díky vysokému stupni proočkovanosti zrušila prakticky všechna protiepidemická opatření včetně nošení roušek v interiérech.
Odborná anketa volící vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je zcela nezávislá. Organizaci tradičně zajišťují tyto časopisy: Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L’Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Německý Stern se svojí podporou od loňského ročníku skončil a nahradily jej Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). Porota v současnosti sestává z 60 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí Jiří Duchoň.
Seznam finalistů COTY 2022 |
---|
Cupra Born |
Ford Mustang Mach-E |
Hyundai Ioniq 5 |
Kia EV6 |
Peugeot 308 |
Renault Mégane e-Tech |
Škoda Enyaq iV |