reklama

Nominace na evropské auto roku: Šest ze sedmi aut je na elektřinu, nechybí Škoda

Postupující elektrifikace automobilového průmyslu se odráží také v nominacích do finále tradiční evropské ankety o auto roku (COTY). Ze sedmi nominovaných finalistů pohání pouze jediný konvenční spalovací motor.

reklama

V pondělí 22. listopadu uzavřelo vedení poroty volící evropský vůz roku (COTY) tzv. longlist, tedy seznam automobilových novinek, jež splnily podmínky pro zařazení do ročníku COTY 2022. Následně proběhlo korespondenční hlasování, v němž každý z porotců označil sedm svých favoritů. Z prostého součtu takto udělených „bodů“ vzešlo sedm nejúspěšnějších automobilových novinek, které se utkají o titul mezinárodní vůz roku 2022. V této vybrané společnosti vidíme také tuzemský vůz Škoda Enyaq iV. Loni se do finále COTY 2021 probojovala Škoda Octavia a skončila pátá. Vítězem se nakonec stala Toyota Yaris.

Elektřina, kam se podíváš

Při pohledu na seznam finalistů vynikne jeden paradox, jenž odráží překotný vývoj celého odvětví. Zatímco loni byl mezi finalisty jediný elektromobil (Fiat New 500), letos je tam naopak jediný automobil se spalovacími motory a zbylých šest představují elektromobily.

Neoficiálním zahájením volby nejlepšího nového osobního automobilu v Evropě pro rok 2022 se opět staly Tannistesten 2021, jde o tradiční velké testování všech uchazečů na severu Jutského poloostrova v Dánsku. Porotci se sem sjeli po roční přestávce: Loni z pochopitelných důvodů byly poprvé v jejich 43leté historii Tannistesten zrušeny. Není bez zajímavosti, že na sklonku letošního září, kdy zkoušky probíhaly, bylo Dánsko první a jedinou zemí Evropské unie, jež díky vysokému stupni proočkovanosti zrušila prakticky všechna protiepidemická opatření včetně nošení roušek v interiérech.

Odborná anketa volící vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963 a je zcela nezávislá. Organizaci tradičně zajišťují tyto časopisy: Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L’Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Německý Stern se svojí podporou od loňského ročníku skončil a nahradily jej Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). Porota v současnosti sestává z 60 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí Jiří Duchoň.

Seznam finalistů COTY 2022
Cupra Born
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Peugeot 308
Renault Mégane e-Tech
Škoda Enyaq iV

Tagy:

Hlavní zprávy

Válek: Nemalujme si situaci s omikronem na růžovo. Máme plán opatření až do léta

Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) na tiskové konferenci po jednání vlády naznačil, jak by mohla vypadat covidová situace v příštích týdnech. Pokud budou lidé aktuální opatření dodržovat, můžeme být podle něj v půlce února za vodou. Zároveň však varuje před podceňováním varianty omikron. Vláda připravuje plán opatření, který by mohl platit až do letních prázdnin.

Někdo se zbláznil, nebo je to sabotáž. Flegr nechápe méně časté testování zdravotníků

Pro zaměstnance platí od 17. ledna povinnost se kvůli omikronu dvakrát týdně testovat. Současně navíc začala platit vyhláška ministerstva zdravotnictví, která ulevuje pracovníkům sociálních služeb a zdravotníkům. Očkovaní se nemusí testovat vůbec a ostatní jen jednou týdně. Podle ministerstva stačí, že používají ochranné pomůcky. Fanouškem tohoto opatření není evoluční biolog Jaroslav Flegr. Podle něj jde o hazard s lidskými životy.

Silný vítr udeří v téměř celém Česku. Meteorologové varují i před sněhovými jazyky

Na většině území Česka bude do čtvrtečního večera foukat silný vítr, který v nárazech může dosáhnout přes 65 kilometrů v hodině. Vítr bude postupně zesilovat od středečního odpoledne, kdy zasáhne Slezsko. Od druhé poloviny noci pak bude foukat i v dalších regionech. V polohách nad 500 metrů nad mořem bude vítr tvořit sněhové jazyky, kvůli kterým mohou být některé silnice nesjízdné. Vyplývá to z výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Ředitel závodů F1 na odstřel kvůli fiasku. Není hlavní viník, jde proti proudu Enge

Fiasko, totální selhání nebo krádež. Nelichotivých slov, která padala po konci sezony formule 1 kvůli poslednímu závodu, by se našla spousta. Ročník 2021 byl přitom jedním z nejatraktivnějších v historii královny motorsportu, nicméně po nervy drásající koncovce v Abú Dhabí zůstávala pachuť, jež nejvíce pocítil Lewis Hamilton a jeho tým Mercedes. Hlavním hromosvodem zlosti byl a je ředitel závodu Michael Masi. Svůj pohled na věc teď přidal Tomáše Enge, první a zatím také poslední Čech, který kdy do prestižního seriálu nakoukl.

reklama

Domácí zpravodajství

Syn zpěvačky, která zemřela po covidu: Flegr byl omyl. Ale není divu, že jsem agresivní

Když došlo na lámání chleba, co se týče očkování si kolem sebe postavila tlustou zeď. Těmito slovy popsal v pořadu 360° smýšlení své matky Jan Rek, syn zpěvačky Hany Horké, která zemřela po prodělání koronaviru. Ve vysílání CNN Prima NEWS uvedl, že sama věřila v přírodu a schopnost těla odolávat. To její však nakonec selhalo, umělkyně o víkendu zemřela ve věku 57 let.

Sleva na jízdném bude činit 50 procent. Změna by měla začít platit od dubna

Aktualizováno

Slevy v dopravě pro studenty a seniory se sníží z nynějších 75 procent na 50 procent z jízdného, rozhodla vláda. Změna by měla začít platit od dubna. Na vládu s návrhem přišel ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Státu to má přinést úspory až 1,8 miliardy korun ročně. Slevy by měly dál platit pro děti a studenty do 26 let a lidi starší 65 let. Ministr také navrhne rozšíření slev pro invalidní důchodce s invaliditou třetího stupně.

reklama