Nová Škoda Elroq je lépe jezdící Enyaq s menším kufrem. Překvapila nás spotřebou

Pokud se nebudeme dívat na jednotlivé karosářské verze, je nová Škoda Elroq teprve druhým čistě elektrickým modelem z Mladé Boleslavi. A zatímco Enyaq je de facto bateriovým Kodiaqem, Elroq je pro změnu elektrickým Karoqem. Více než jemu se však podobá spíše právě Enyaqu, jen má menší kufr a o něco lépe jezdí. Jaké jsou další odlišnosti? To jsme zjišťovali během prvních jízd na Mallorce.

O nové Škodě Elroq už toho víme opravdu hodně. Nejdříve jsme si ji totiž prohlédli v designovém studiu, následně na světové premiéře v Praze, potom jsme ji osobně proměřili během veletrhu e-SALON a pochopitelně jsme i detailně rozebrali její kompletní ceník. Zbývá tedy jediné – najet s mladoboleslavskou novinkou nějaké ty kilometry. Nasedám proto do letadla směr Mallorca a těším se, až se poprvé svezu.

K TÉMATU: Nejdostupnější český elektromobil je tu. Škoda Elroq potěší cenou i prostorností

Druhý den po příletu na prosluněný španělský ostrov konečně nastává den D. Vybírat můžeme z několika verzí, přičemž já se rozhodl pro tu s větší baterií, tedy Elroq 85 v kombinaci se středním stupněm výbavy Selection. Právě toto provedení by totiž mělo patřit mezi ty vůbec nejoblíbenější. Než se ale dostaneme k samotnému pohonu a jízdním vlastnostem, dovolte mi zmínit pár dojmů k prostornosti a provedení interiéru.

Většina médií včetně nás totiž nový Elroq porovnávala zejména s Karoqem, který je pro druhý mladoboleslavský elektromobil jakýmsi spalovacím derivátem. Ve skutečnosti je ale Elroq o deset centimetrů delší, o čtyři centimetry širší a o dva centimetry vyšší. O poznání blíže má tedy nové bateriové SUV k sourozenci Enyaqu, s nímž sdílí pochopitelně i koncernovou platformu MEB.

Je levnější, ale má menší kufr

S milimetrovými odchylkami jsou stejně širocí, vysocí a mají prakticky shodný rozvor náprav. Enyaq je však o 16 centimetrů delší. Z toho tedy vyplývá, že inženýři zjednodušeně řečeno vzali Škodu Enyaq a zkrátili její zadní část, čímž vznikl Elroq. Jen málokdo by však řekl, jak pozitivně se může projevit 16 centimetrů na ceně (o 100 000 korun méně), ale také na jízdních vlastnostech.

Zákazník ale na druhou stranu musí počítat s tím, že u Elroqu si bude muset vystačit se zavazadelníkem o objemu 470 litrů, zatímco u Enyaqu by měl 585 litrů. Co se týče kabiny, tak tam naopak žádné kompromisy nebudete muset dělat. Šířkou v loktech, místem pro nohy a také nad hlavou totiž nový Elroq odpovídá svému delšímu sourozenci. Za sebe tak pohodlně usadí i cestující s výškou okolo 190 centimetrů, což je na auto nižší střední třídy nevídané.

Mnou testovaný kousek mě navíc na první pohled zaujal i samotným čalouněním interiéru. V ceníku ho najdete pod názvem Lodge a připlácí se za něj 15 tisíc korun. Těšit se můžete na zajímavý materiál TechnoFil v kombinaci s šedou umělou kůží a oranžovým prošíváním či dalšími oranžovými detaily, jako například bezpečnostní pásy. Jen pro upřesnění, materiál TechnoFil je vlastně recyklovaný nylon, ze kterého jsou vyrobeny zejména rybářské sítě. Jinak je ale Elroq uvnitř shodný s Enyaqem.

Bez problémů okolo 440 kilometrů

V pořadí druhé elektrické SUV od Škoda Auto bude v budoucnu pohánět až pět různých motorizací, prozatím jsou však k dostání pouze dvě – ta se slabším elektromotorem a menší baterií Elroq 50 a ta se silnějším elektromotorem a s větší baterií Elroq 85. A právě pro tu jsem se rozhodl během prvních testů na Mallorce.

Elektromotor o výkonu 210 kW usazený na zadní nápravě čerpá energii z akumulátoru o kapacitě 82 kWh, z čehož 77 kWh je kapacita využitelná. Díky tomu by mělo být auto schopné ujet na jedno nabití až 581 kilometrů, samozřejmě ale podle tvrzení výrobce. Mně při startu svítilo na palubním počítači 98procentní nabití a dojezd 537 kilometrů. Vyrazil jsem tedy na pořadateli předepsaný okruh, který měřil 121 kilometrů a zahrnoval v sobě dálnice, klikaté horské silničky i rušná městečka, v nichž se ručička tachometru nepřehoupla přes 50 km/h.

Na spotřebu jsem přitom ale nijak nehleděl, zkoušel jsem totiž zrychlení, schopnosti auta v zatáčkách i dálniční rychlosti. O to překvapenější jsem pak byl, když mi na konci trasy palubní počítač ukazoval 17,4 kWh na 100 kilometrů! To by znamenalo dojezd okolo 443 kilometrů, aniž bych auto nijak šetřil. Na druhou stranu ale venku panovaly ideální teplotní podmínky kolem 20 stupňů Celsia.

Odhlučněný jako málokterý elektromobil

Nabíjet jsem nezkoušel, každopádně Elroq 85 by měl být schopný dobíjet výkonem až 175 kW, což znamená nějakých 28 minut z deseti na 80 procent. Nové elektrické SUV navíc dostalo i předehřev baterie, který by měl zajistit co nejvyšší nabíjecí výkon. Obnovovat kapacitu baterie jsem z malé části mohl i pomocí rekuperace, která se ovládá pádly pod volantem. Ty jsou však pouze součástí volitelného paketu za 30 tisíc korun.

Samotný elektromotor s papírovým výkonem 286 koní a zrychlením z nuly na stovku za 6,6 sekundy slibuje řidiči poměrně svižné svezení. Pravda je to ale tak na půl. Zatímco ve městě, kde se rozjíždíte z nuly na maximálně 80 km/h, je dynamika skvělá, nad 100 km/h už však výrazně slábne. Pokud se tedy například napojujete na dálnici a budete chtít dosáhnout rychlosti 130 km/h, bude to trvat déle, než jste pravděpodobně čekali.

Ne všechny elektromobily totiž s přibývající rychlostí takto slábnou. Tomu, že dvoutunový Elroq nezvládá vysoké rychlosti, nasvědčuje i maximální rychlost omezena na 180 km/h. U verze s menší baterií je to dokonce jen 160 km/h. Slovo nezvládá se však hodí použít pouze tehdy, pokud se bavíme o dynamice, protože jinak nové elektrické SUV zvládá dálnice bez sebemenších problémů.

Je nesmírně stabilní, jisté ve volantu a navíc fantasticky odhlučněné. Jen stěží byste na trhu hledali tak skvěle odhlučněné elektromobily jako jsou právě ty od Škodovky. Ani při rychlostech nad 130 km/h není slyšet hluk od kol nebo podvozku. Dovnitř se dostává pouze aerodynamický šum, proudící kolem zbytečně velkých zrcátek, a to od rychlostí nad 90 km/h.

Příplatkový podvozek dělá hodně

Než jsem vlastně přišel na to, v čem se nová Škoda Elroq v rámci jízdních vlastností liší od Enyaqu, chvíli mi to trvalo. První rozdíl jsem našel až v úzkých uličkách horského městečka Sóller, kde jsem potřeboval využít maximální rejd. Právě ten je u Elroqu naprosto úžasný, doslova se s ním otočíte, jak se říká, na pětníku. Na další dvě odlišnosti jsem pak narazil na klikatých okreskách, kde se o 16 centimetrů kratší a o zhruba 200 kilogramů lehčí elektrické SUV ochotněji stáčelo do ostrých zatáček. Zároveň působilo i výrazně lehčím dojmem.

Co mě překvapilo, bylo neustále přetáčení zadní nápravy při výjezdu ze zákruty. I na letních pneumatikách při teplotách kolem 20 stupňů Celsia stačilo dát trochu více plynu a auto se okamžitě sklouzlo zádí do strany. Tím, že ale nejdou vypnout stabilizační systémy, se tak okamžitě pustily do akce a Elroq zase rychle srovnaly. Plynový pedál se příjemně dávkuje a stejně tak i ten brzdový. Jen řízení by mohlo být o něco strmější, aby řidič nemusel ve „vracácích“ zbytečně ručkovat.

V neposlední řadě musím vyzdvihnout adaptivní podvozek DCC, který je spolu s pádly pod volantem a progresivním řízením součástí volitelného paketu Drive plus za 30 000 korun. Při jízdě se však postará o to, že si budete připadat jako v peřince. Auto se na nerovnostech jen lehce pohupuje a nedává znát žádné nepříjemné rány či vibrace. Pokud by zároveň někomu takto měkké naladění podvozku vadilo, stačí zvolit jízdní režim Sport a okamžitě ztuhne.

Budou sourozenecké války?

Ve finále mě tedy asi nejvíce překvapilo, jak pozitivní vliv má pár chybějících centimetrů v délce na cenu a jízdní vlastnosti. Jestliže se tedy spokojíte s menším kufrem, není důvod, proč byste měli sáhnout po Enyaqu a ne po Elroqu. Samozřejmě pokud nemáte spadeno na stylovější verzi kupé, kterou Elroq nenabízí a nabízet nebude. V pořadí druhý mladoboleslavský elektromobil se tedy vážně povedl a já už se nemohu dočkat, až ho vyzkouším v plnohodnotném redakčním testu.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nejdražší auto v Česku. Z nuly na sto dřív než formule a inspirace komiksem, z cenovky mrazí

Tagy:
SUV hobby automobilový průmysl kufr volný čas Praha Mallorca elektromotor ŠKODA AUTO a.s. Škoda Enyaq produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství Škoda Elroq