V bratislavském závodě Volkswagenu byla dle slovenských médií před pár dny spuštěna výroba předsériových vozů Škoda Superb a VW Passat nové generace. Obě očekávané novinky by se přitom oficiálně měly představit až ve druhé polovině letošního roku. Přesun výroby vlajkové lodi Škody z východočeských Kvasin do Bratislavy se stal zdrojem napětí mezi zaměstnanci české automobilky.
Spuštění výroby nových generací obou tradičních modelů v Devínské Nové Vsi u Bratislavy potvrdila slovenskému deníku Pravda mluvčí bratislavského závodu Lucia Kovarovič Makayová s tím, že zahájení sériové produkce Passatu a Superbu je plánováno na podzim letošního roku. Světová premiéra obou technicky spřízněných vozů by měla proběhnout nedlouho před tím, k zákazníkům se ale zmíněné vozy nejspíš dostanou až začátkem roku 2024.
Symbol manažerského úspěchu posledních dvou dekád čeká nová éra. Sedany současné generace už na linkách skončily a v té další vůbec nepřijdou. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
Symbol manažerského úspěchu posledních dvou dekád čeká nová éra. Sedany současné generace už na linkách skončily a v té další vůbec nepřijdou. Zdroj: Se svolením společnosti Volkswagen
Společná technika, různé karoserie
Modely Passat a Superb jsou si po tři generace technicky velmi blízké a nejinak tomu bude i v případě té nastávající. Obě vlajkové lodě využijí modernizovanou platformu MQB, takže nepůjde o zcela nová auta, a to i vzhledem k faktu, že nastávající verze Superbu a Passatu budou podle všeho poslední, tedy bez nástupců. Vzdálenější budoucnost už má v koncernu Volkswagen patřit výhradně elektrickým modelům, na které je ovšem nejprve nutné vydělat – dosavadní techniku je proto nezbytné maximálně obchodně vytěžit.
ČTĚTE TAKÉ: Prodeje aut v roce 2022: Škoda dál v Česku vede, ztratila ale tisíce zákazníků
Není současně vyloučeno, že kromě výrazných designových změn zevnějšku a interiéru se pod kapotou obou nových velkých modelů objeví plug-in hybridní technologie, pravděpodobně v kombinaci s benzinovým motorem 1,5 TSI.
Zatímco však český Superb bude i nadále vznikat v karosářských variantách liftback a kombi, německý klasik se po 35 letech zbavuje čtyřdveřového tradičního provedení sedan a v nové podobě se objeví už jen jako kombík Variant. Sedan totiž zastoupí nová elektrická limuzína ID.7, která se už stihla představit v maskovaném hávu, a to na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.
Norma Euro 7 je sud se střelným prachem. Uškodí hlavně zákazníkům lidových aut
Emisní norma Euro 7 se stává velmi kontroverzní dlouho předtím, než má vstoupit v platnost. Kromě automobilkami i některými politiky proklamované nadbytečnosti s ohledem na blížící se úplný zákaz spalovacích motorů po roce 2035 je ještě závažnější sociální dopad případného zavedení nového předpisu. Ruku v ruce s ním by totiž došlo k dalšímu masivnímu zdražení levnějších modelů aut.
Z Německa i Čech do Bratislavy
Přesun výroby obou stěžejních modelů svých značek oznámil koncern Volkswagen už před dvěma lety. Passat se dosud vyráběl v německém Emdenu, Superb zase ve východočeských Kvasinách. Tamní zaměstnanci berou podle týdeníku Škodovácký odborář ztrátu výroby firemní vlajkové lodi velmi nelibě a mají do budoucna obavy o svá pracovní místa. Odpadnuvší část produkce by však měly nahradit nové elektrické škodovky, nadále zde poběží rovněž výroba SUV Kodiaq, které se letos rovněž dočká nástupce.
Podle mluvčí bratislavského závodu investoval Volkswagen do nového výrobního programu ve slovenské továrně přes 400 milionů eur.
Produkce Passatů a Superbů se podle webu Pravda.sk plánuje na výrobní lince, ze které momentálně sjíždějí modely Škoda Karoq a VW up! včetně jeho elektrické verze. „Při přípravě na výrobu modelů Passat a Superb podnik například v montážní hale instaloval novou techniku a zařízení a postavil také novou karosárnu,“ upřesnila Kovarovič Makayová s tím, že většina přípravných prací pro výrobu je již dokončena.