Prodeje nových aut v Česku jsou na desetiletém minimu – zákazníci si koupili méně než 200 000 vozidel. Celkový pokles je výslednicí ekonomické krize i výpadků v dodávkách komponentů pro výrobu, se kterými se automobilkám ne vždy dařilo vypořádávat. Úbytek zákazníků postihl zejména domácí Škodu.
„Počet registrací nových vozů na českém trhu vloni meziročně klesl, nicméně tato čísla ne zcela odráží realitu. Počty dodaných vozů jsou negativně ovlivněny omezenými výrobními kapacitami výrobců z důvodů narušených dodavatelských řetězců vlivem pandemie koronaviru a války na Ukrajině,“ komentuje loňské výsledky značky Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda. Faktem nicméně zůstává, že Škoda stále prodala o desetitisíce aut více (celkem 62 905) než Hyundai na druhém místě (18 604 aut).
Celkově byly registrace nových osobních vozů v roce 2022 oproti předchozímu roku nižší o 7,15 % (z 206 876 ks poklesly na 192 087 ks, tj. o 14 789 ks). V prosinci klesly meziročně o 10,21 %. Podíl firemních automobilů činil celoročně 73,37 %, privátních 26,63 %.
SUV stále v kurzu
Tradičně největší podíl na prodejích má oblíbená kategorie SUV. Ta se dlouhodobě drží na hodnotě kolem 45 procent a to se nijak nezměnilo ani v minulém roce, kdy se vozů tohoto ražení prodalo více než 85 tisíc z celkového počtu 192 087 kusů. Druhé místo s 15 procenty obsadily automobily nižší střední třídy.
Skokanem roku v rámci první desítky žebříčku je Dacia (+ 44,92 %), největší kontinuální růst za posledních několik let vykazuje Toyota (+ 18,71 %), která loni udala 12 267 vozů plus 897 přidružených luxusních Lexusů.
V žebříčku nejlepších se vcelku překvapivě drží i německé prémiové značky. Top desítku nejprodávanějších značek uzavírá výrobce prémiových vozů BMW, čímž vyšachoval Seat, kterému prodeje klesly o 40 procent, dokonce osmý je Mercedes-Benz.
„Velmi mě těší rostoucí podíl elektrifikovaných modelů, který v případě českého trhu odráží skutečnou oblibu těchto vozů značky Mercedes-Benz, a ne pouze atraktivní obchodní příležitost, jako tomu může být na trzích s výraznou státní podporou elektromobility,“ říká Wolfgang Karl Bremm von Kleinsorgen, generální ředitel společnosti Mercedes-Benz Česká republika.
Klasici v úpadku
Nápadným jevem je také ústup ze slávy dřívějších lídrů. Dramaticky se propadl francouzský Peugeot a se ztrátou 36 procent skončil až devátý. Mezi vůbec největší propadlíky patří Mitsubishi s meziročním poklesem o téměř 70 procent, za ním je Alfa Romeo se ztrátou 63 procent a trojici uzavírá další Japonec Nissan s 53 procenty. Naopak nejvíce si polepšily značky SsangYong s více než dvojnásobnými prodeji a sportovně zaměřená značka Cupra, kde došlo k nárůstu o 250 procent. Ani nováček na našem trhu si nevedl špatně. Čínský výrobce MG se zařadil s 410 prodanými vozy na 29. místo před Mitsubishi.
Známá jména
První místo mezi nejprodávanějšími vozy obsadila oblíbená Škoda Octavia, která meziročně ztratila pouze necelé procento, a prohodila si tak pozici s druhou Fabií, jež si pohoršila o celých 15 procent. Za ně se řadí rodinný vůz Hyundai i30, ale ani on si nezlepšil skóre a vykazuje pokles o celou pětinu. Další stupínky jsou až po osmou příčku obsazeny tuzemskou automobilkou. Linii vede Škoda Karoq a uzavírá ji SUV střední třídy Škoda Kodiaq s 6 326 prodanými kusy. O dvacet centimetrů kratší Hyundai Tucson se i přes zvýšení prodejů o dvě procenta odsunul na deváté místo následován Kiou Ceed, která v žebříčku nahradila Volkswagen Golf.
Elektřina roste, ale stále je ve výrazné menšině
Z hlediska paliva vede benzín s 66,45 % (127 650 ks), na druhém místě je nafta s 24,72 % (47 490 ks), následuje benzín + LPG – 3 966 ks, elektro – 3 892 ks, benzín + elektro – 3 309 ks, CNG – 807 ks. Osobních vozů s hybridně-elektrickým pohonem bylo registrováno 28 229, z toho plug-in hybridů 3 560. Registrace čistě elektrických osobních vozů sice meziročně o 47 procent vzrostly, jejich podíl na trhu však stále dosahuje jen dvou procent.