Spojení automobilových koncernů PSA a FCA do nadnárodního gigantu jménem Stellantis logicky znamená další unifikaci techniky modelů jednotlivých značek. Prvním plodem spolupráce Italů a Francouzů na italské straně by měl být nový hatchback Alfa Romeo na platformě využívané vozy Citroën a Peugeot. Dočkat by se měl i hybridních a elektrických technologií, které Italové dosud ignorovali a emisní limity obcházeli spoluprací s Teslou.
Alfa Romeo bývala před deseti lety korunní princeznou zesnulého šéfa koncernu Fiat Sergia Marchioneho, který její renesanci obětoval obrovské množství energie a peněz. Velkolepý návrat na scénu se ale vinou tradiční italské nedůslednosti tak úplně nezdařil. Sedan Alfa Romeo Giulia je skvělým autem, současně ale natolik individualistickým, že rozhodně neotřásl pozicí německých konkurentů a podobně je na tom přes počáteční úspěchy i SUV Stelvio. Prosperitě značky s křížem a hadem ve znaku neprospívá ani chronický skluz s náběhem nových modelů do výroby. Týkalo se to Giulie a týká se to i menšího SUV Tonale. Místo něj v nabídce dál živoří fosílie jménem Giulietta, donedávna to bylo i ještě starší malé MiTo.
Tři tisíce pavích per a strop s noční oblohou. Rolls-Royce představil svůj nový model
Zakázkové oddělení britské automobilky zaměřené na extra luxusní vozy představilo speciální model. Jmenuje se Rolls-Royce Phantom Iridescent Opulence, v překladu „měňavá opulence“. Interiér vozu zdobí tři tisíce pavích per i strop s noční oblohou.
Dalším z důvodů neúspěchu milánské značky je fakt, že Alfa absolutně zaspala v hybridních pohonech a z emisního bahna ji táhnou drahé kredity, které kupuje od Tesly.
Vznik Stellantisu však otevírá přístup k technice PSA, o kterou má Alfa zájem. A není se čemu divit. Alfě dnes chybí platforma pro kompaktní auta, tedy pro segment, ve kterém je PSA se svými značkami Peugeot, Citroen, DS a Opel jako doma. Podle neoficiálních informací se tak již rýsuje nový hatchback Giulietta, který by si půjčil architekturu EMP2, využívanou zmíněnými značkami.
Těmto spekulacím nahrává do karet fakt, že novým šéfem Alfy Romeo není nikdo jiný než bývalý šéf Peugeotu Jean-Philippe Imparato. Tím by Alfa Romeo získala i hybridní a plug-in hybridní technologii, bez níž nemá šanci splnit emisní limity. Nové menší modely by zas mohly použít platfomu CMA, na níž stojí Peugeot 208 nebo 2008.
Nezbytný ústup od tradic
Spojení s PSA však znamená i jistý ústup od tradice značky. Ještě v roce 2019 Alfa totiž chtěla, aby i její kompaktní modely prošly podle vzoru Giulie na zadní náhon, což se ale z dnešního pohledu ukazuje jako absurdní fanfarónství. Francouzská platforma EMP2 toto uspořádání pohonu samozřejmě neumožňuje.
Zato zde existuje nemalý potenciál vrátit do hry neúspěšnou Giuliettu, která byla na odpis a měla být nahrazena výlučně SUV Tonale. Díky převzaté platformě by ale její vývoj mohl být relativně levný a Alfa bude moci konkurovat prémiovým kompaktem, jako jsou Mercedes-Benz třídy A, Audi A3 či BMW řady 1. Stát by se tak mělo již v roce 2023, tedy velmi brzy. Otázkou bude, jak na změny, které předpokládají například tříválce pod kapotou, zareagují zákazníci Alfy Romeo. Jenže horší, než je teď, už být nemůže. Alfa nemá co ztratit.