Význam úpravy povinného označování pneumatik spočívá v obecné snaze umožnit zákazníkovi, aby o produktu měl co nejvíce objektivních údajů, na jejichž základě se může rozhodnout o koupi. Základní informace na štítku budou od května rozšířeny o QR kód, který odkáže na další podrobné informace o pneumatice.
Na nových štítcích se změní struktura uvádění tříd valivého odporu a účinnosti brzdění na mokré vozovce, zatímco hlučnost se bude uvádět jako množství decibelů a písmeny A, B nebo C. Koncoví uživatelé budou mít přístup k doplňujícím informacím o konkrétní pneumatice v databázi EU i po načtení QR kódu na štítku.
Zdroj: Continental
Přehlednější zimáky
Další změna se týká pneumatik pro osobní vozidla (třída C1), u kterých se mohou vyskytnout dva nové piktogramy informující o záběru pneumatiky na sněhovém povrchu (3PMSF), které jsou už v některých zemích EU povinné pro označení „zimních pneumatik“.
Druhé označení je primárně určeno pro tzv. skandinávské země a týká se záběru pneumatik na ledovém povrchu. Měly by ho mít především pneumatiky s tzv. měkkou směsí, které se ve střední Evropě nepoužívají.
Od května 2021 musí být informace na štítku pneumatiky v EU dostupné i u pneumatik určených pro těžká užitková vozidla (třída C3).
U pneumatik pro osobní vozidla a dodávky (kategorie C1 a C2) už nebude třída D prázdná jako dosud, ale posune se sem následující třída E. Pneumatiky s vlastnostmi na úrovni tříd F a G se v aktuálním štítkování rovněž posunou o jednu třídu nahoru a budou nově ve třídě E. Současně platí, že se omezí maximální povolené hodnoty valivého odporu a brzdné dráhy na mokru.
Informace z QR kódu
Spotřebitelé si mohou stáhnout více informací o jednotlivých pneumatikách po nasnímání QR kódu, který se nachází v pravém horním rohu štítku pneumatiky. Odkazuje na databázi EPREL (European Product Registry for Energy Labelling – Evropská databáze výrobků s energetickým označením), která obsahuje informační list výrobku. Ten uvádí všechny hodnoty označující konkrétní pneumatiku, jakož i začátek a konec výroby daného modelu.
Informační listy výrobků zadává do databáze EPREL výrobce pneumatik jednotlivě a podobně jako v minulosti zajišťuje i jejich zařazení do tříd.
Nařízení týkající se nového označování plášťů začne platit od 1. května letošního roku.