Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně reálně snížily o 5,3, meziměsíčně dokonce o 5,6 procenta. Nejvíce krváceli prodejci oděvů a obuvi, kteří utržili o bezmála 80 procent méně než ve stejném období předchozího roku. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu.
Propad maloobchodních tržeb v listopadu v porovnání s říjnem zrychlil. V desátém měsíci loňského roku totiž prodeje meziročně klesly jen o 0,2 procenta po sezónním očištění. Výrazný rozdíl nastal ve snížení tržeb za potraviny (o 0,8 procenta) a nepotravinářské zboží (o 10,4 procenta). Může za to omezení v podobě vládních protiepidemických opatření.
„Zatímco říjnové výsledky dávaly naději, že se maloobchod s koronavirovou krizí vypořádává poměrně statečně, v listopadu vzaly tyto naděje za své, když většina kamenných obchodů musela zůstat zavřená,“ uvedla pro CNN Prima NEWS analytička Komerční banky Jana Steckerová.
Žně pro e-shopy
Největší pád zaznamenali prodejci oděvů a obuvi. Jejich tržby se v listopadu meziročně snížily o 77,8 procenta. Tržby z prodeje výrobků pro kulturu, sport a rekreaci klesly o více než 37 procent, z výrobků pro domácnost o více než pětinu. Méně utržili také prodejci farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, a to o šest procent. V segmentu prodej a opravy motorových vozidel byly v listopadové sezónně očištěné tržby meziročně nižší o více než 11 procent.
Naopak obchodníci s počítačovým a komunikačním zařízením vykázali růst tržeb o 2,4 procenta. Vůbec největší žně pak zaznamenaly internetové obchody či zásilkové služby, jejichž tržby byly v listopadu meziročně vyšší o 36,5 procenta.
„Krátké rozvolnění restrikcí v prosinci společně s vánoční horečkou slibuje, že by prosincové maloobchodní tržby mohly dopadnout podstatně lépe,“ myslí si Jana Steckerová. I tak ale očekává, že za celé poslední čtvrtletí loňského roku budou tržby maloobchodníků v porovnání se čtvrtým kvartálem roku 2019 o sedm procent nižší.