Oblečení a boty zdražily o desítky procent. Cenu půjdou ještě nahoru, varuje ekonom

Oblečení a boty zdražily o desítky procent.

Oblečení zdraží

Najít něco, co v poslední době nezdražuje, je už prakticky nemožné. Nejnověji se dramatický růst cen dotkl oblečení a obuvi. Podle statistických dat textil a boty dokonce zažívají zatím nejvyšší růst cen v tomto tisíciletí.

Růst cen energií, nejasná budoucnost dodavatelů ve světě, nová vlna covidu v Číně a válka na Ukrajině. To jsou podle expertů příčiny dalšího zásahu do rozpočtu českých domácností.

„Je potřeba se připravit nejen v letošním roce, ale i v tom příštím a přespříštím, opravdu na dramatické zdražování oděvů, obuvi – to mohou být opravdu desítky procent,“ uvedl ekonom Lukáš Kovanda. Tím, co nejvíce zdražuje, jsou nyní dětské bundy, kde je meziroční nárůst kolem 66 procent, tedy dvou třetin. O třetinu pak zdražují například dámské plavky a o 25 procent dámské sukně.

Zdražování se ale rozhodně neomezuje na módu pro dámy, například v obchodě výhradně s pánským oblečením, pociťují také tlak na zvýšení nákladů. „Byli jsme zvyklí na nárůst o zhruba sedm procent ročně, co se týče nákladů na práci. Tento rok už za posledních pár měsíců nárůst na práci a materiál vzrostl o více než 30 procent,“ uvedl provozní manažer Petr Honc.

Zdražovat se chystají i internetové obchody

Redakce CNN Prima NEWS oslovila několik lidí s dotazem, jak nyní budou k nákupům oblečení přistupovat. „Už nyní nakupuji v second handu, takže budu nakupovat méně často,“ uvedla jedna z oslovených žen. Jiná uvedla, že oblečení bude beztak potřebovat, a tak jí nezbyne, než nakupovat i to dražší. Jsou však tací, kteří na nové trendy nedají.

„Myslím, že bych vydržela i se starší bundou. Obecně nedám na současné trendy či něco podobného,“ vysvětlila. Další dodala, že vyšší cenu akceptuje. „Nebudu však mít deset věcí, ale jednu pořádnou,“ dodala. Internetové obchody zatím nezdražují, pohyb cen do budoucna ale nevylučují ani ony.

„Máme výhodu, že objednáváme kolekce více méně tři čtvrtě roku dopředu, takže zákazník u nás má jistotu, že na kolekci jaro–⁠léto 2022 a podzim–⁠zima 2022 budou ceny ještě zachované,“ vysvětlil ředitel internetového obchodu Milan Polák. Možná není úplně na škodu se předzásobovat, i když v případě oděvů je to těžké, neboť módní vlny hrají pro mnohé velkou roli.

Tagy: