OBRAZEM: Návratu tramvají na Václavské náměstí nic nebrání. Pochybné, říká opozice

Nejvýznamnější náměstí v České republice se velmi brzy dočká radikální proměny. V příštím roce začne dlouho očekávaná rekonstrukce horní části pražského Václavského náměstí, kam se po mnoha desítkách let vrátí tramvajová doprava. Začít by se mělo na jaře a hotovo bude v roce 2027. Tramvajovou trať postaví za zhruba 1,24 miliardy korun bez DPH společnost Eurovia CS.

Zatímco spodní část nejvýznamnějšího náměstí v České republice již proměnou prošla, ta horní na ni nadále čeká. Revitalizace bude výrazná i proto, že se na místo po více než čtyřiceti letech vrátí tramvajová doprava. Tramvaje přestaly objíždět sochu svatého Václava v roce 1980.

ČTĚTE TAKÉ: OBRAZEM: Pražské tramvaje zažívají nebývalý boom. Podívejte se, kam povedou nové tratě

„Mám pro vás horkou novinku: Už brzy začneme vracet tramvaje na horní část Václavského náměstí! Nově totiž máme zhotovitele. Vítězem veřejné zakázky dopravního podniku se stala společnost Eurovia CS z nadnárodní skupiny VINCI. Začít by se mělo stavět už na jaře příštího roku a doba realizace bude tři roky,“ napsal náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Tramvaje by měly znovu překračovat magistrálu, využít již postavených kolejí u Národního muzea a poté pokračovat směrem na Vinohradskou třídu. Institut pro plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) zároveň odráží kritiku, že tramvaje ještě více zkomplikují automobilovou dopravu na magistrále, protože ji přecházejí chodci. „Tramvaj potřebuje na přejezd asi 13 sekund. Chodcům nyní svítí zelená 40 sekund,“ uvedl IPR na síti X.

Praha plánuje současně stavbu další trati, která povede od Národního muzea kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice. Její výstavba je součástí architektonické soutěže, ve které nyní město spolu se Správou železnic vybírá podobu rekonstrukce nové odbavovací haly a okolí hlavního nádraží. Výsledky by měly být známy kolem poloviny příštího roku.

Prokop z ANO: Nemáte stín pochybností?

Kriticky se k avizovanému projektu vyjádřil šéf pražského hnutí ANO Ondřej Prokop. Připomněl totiž kauzu kolem úmrtí podnikatele Martina Horáka v Dubaji, o které informoval web Seznam Zprávy. Ten měl mít totiž ve svém počítači dokumentaci k zakázce ještě z doby, než ji dopravní podnik oficiálně vypsal.

„Zdeňku, jen se zeptám, žádný stín pochybností na tom nevidíte? Já jen shrnu posloupnost událostí. Nabídky byly podány na jaře, od té doby ticho po pěšině. Předevčírem vyšly články o tom, že Horák, který vypadl z okna hotelu v Dubaji (kde v tom konkrétním hotelu nejdou ani otevřít), měl v počítači tajnou zadávací dokumentaci na tuto zakázku,“ napsal na sociální síti X.

Prokop pokračoval v líčení pochybností. „Hned po tom vydá Dopravní podnik tiskovou zprávu, že vybral vítěze (kterého podle mnoha svědků chtěl do té doby vyloučit, a proto vyhodnocování zakázky trvalo tak dlouho). Informace o tom, že někoho DPP vybral, navíc není korektní, protože to prostě procesně není jisté. Proces je takový, že ještě je 15 dnů na odvolání a pak případně ÚOHS a klidně to může skončit jinak. Já bych se tím tedy tak nechlubil a radši bych hned udělal pořádný audit celé zakázky. Nebo vás nechává klidným, že zemřel za velmi zvláštních okolností člověk, který v této zakázce figuroval?“ ptal se Prokop.

Václavské náměstí je dlouhé 682 metrů a přibližně 60 metrů široké. V roce 2020 začala rekonstrukce spodní části náměstí, kterou město z většiny dokončilo loni na podzim. Poté pokračovaly práce na dvou menších plochách u kolejí z Jindřišské do Vodičkovy ulice, které již byly přípravou pro stavbu tramvajové trati v horní části.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Lanovka by měla propojit Bohnice s Podbabou. Naprostá kravina, zní od kritiků

Tagy: