Průměrná cena ojetého vozu Škoda Octavia byla v roce 2021 podle dat společnosti AURES Holdings 224 000 Kč. Přibližně polovina Čechů s průměrným příjmem by tak na takovou ojetinu mohla při měsíční úspoře kolem 3 000 Kč šetřit něco přes šest let.
Podle celoevropského průzkumu agentury Intrum Czech 88 procent lidí v tuzemsku dokáže uspořit každý měsíc alespoň nějakou část ze svého příjmu, 49 procent z nich však není spokojených s konkrétní výší svých pravidelných úspor. Celá polovina respondentů měsíčně neušetří více než 10 procent z příjmu. To při průměrné mzdě 38 725 Kč (ve 2. čtvrtletí roku 2021 na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství) představuje méně než zhruba 3 800 Kč. Do trhu ojetých automobilů tak zasahuje nejen „čipová krize“ a dlouhé dodací lhůty nových aut, ale i finanční situace potenciálních zákazníků.
Desetileté ojetiny mohou být spolehlivější než zánovní. Které modely experti doporučují?
Nejnovější vydání německého TÜV Reportu ukazuje, že zdaleka ne všechna stará auta patří do starého železa. Je však potřeba dobře odlišovat zrno od plev. Jinak vás i zdánlivě výhodná koupě může přijít pěkně draho.
Čekání a šetření jako za socialismu
V současnosti se z ojetých aut po Octavii nejčastěji prodává Škoda Fabia za 194 000 Kč, na niž by se s totožným měsíčním spořením dosáhlo za 5,4 roku, a na Volkswagen Passat za průměrných 275 000 až za 7,6 let.
„Ačkoli záleží na individuální situaci každého jednotlivce, obecně se dá říct, že cesta ke koupi ojetého vozu se oproti roku 2019 zkomplikovala. Na průměrnou českou ojetinu tehdy mohla polovina Čechů naspořit za 29 měsíců,“ říká Petr Vaněček z AAA Auto.
Výhody malé Škody Citigo mnozí zákazníci objevují až po ukončení její výroby. Zdroj: Škoda Auto
V kurzu je i ojetý minivůz
Kromě škodováckých stálic v podobě modelů Fabia a Octavia roste v bazarech zájem také o dosud trochu opomíjený minivůz Citigo, který po ukončení výroby už nedostal nástupce. „Zvýšený zájem o vozy Citigo a jeho sesterské vozy od VW a Seatu se projevil ve druhém čtvrtletí letošního roku. Ojeté vozy Citigo měly najeto o dva až pět tisíc kilometrů více než loni, byly průměrně o 7 000 až 17 000 Kč dražší, ale prodávaly se přibližně stejně rychle. Ve čtvrtém kvartálu zájem graduje,“ řekl Petr Vaněček. Prodávané Škody Citigo z druhé ruky jsou podle Vaněčka nyní také v průměru o rok a půl starší než loni, v AAA Auto jich ale prodali téměř stejné množství jako loni za celý kvartál.
Zvýšený zájem o malou Škodovku a její sourozence Seat Mii a Volkswagen Up! potvrzuje také autobazar Auto ESA. „U Citigo je v podstatě stejná situace, jaká nastala při ukončení výroby Škody Roomster, po oznámení vyřazení z nabídky o tento vůz vzrostl zájem. Obecně je dnes horší tyto vozy v dobrém technickém stavu sehnat než je prodat. Na pomyslných pultech autobazarů se ve většině případů neohřejí déle než měsíc,“ řekl mluvčí Filip Kučera.