Když se před třiceti lety měla uskutečnit vůbec první Velká cena formule 1 za železnou oponou, byl to pro všechny jezdce a týmy velký krok do neznáma. I ti největší mistři dychtili po tom, novou trať Hungaroring si před závodem co nejvíce „osahat“. Jako třeba Ayrton Senna, šestadvacetiletý pilot Lotusu.
V polovině 80. let hledal vládce formule 1 Bernie Ecclestone způsoby, jak zpestřit a rozšířit atraktivitu seriálu formule 1, která v té době zažívala svůj vrchol. V závodech startovalo běžně téměř třicet monopostů, jejichž přeplňované motory měly v kvalifikační verzi výkon až 1 400 koní. Za jejich volanty seděli mistři svého řemesla jako Alain Prost, Nigel Mansell, Nelson Piquet nebo právě budoucí hvězda Ayrton Senna. Jen velmi zřídka se stávalo, aby dva závody za sebou vyhrál jeden jezdec.
Sennův Lotus Renault 98T ze sezony 1986 je jedním z nejhezčích a nejvýkonnějších F1 všech dob. Zdroj: formula1.com
Dobrodružství na východě
Celý tento lákavý produkt chtěl Ecclestone představit i v zemích, kde se na formuli 1 mohli fandové dívat maximálně na černobílé televizi. Plánovaný závod v Moskvě se uspořádat nepodařilo a „nové“ Brno ještě bohužel nebylo hotové – kdyby bylo, dost možná by se jediná východoevropská Velká cena jezdila dodnes u nás, a ne v Maďarsku.
Takto se v létě 1986 hvězdy seriálu formule 1 poprvé vypravili na zbrusu nový okruh nedaleko Budapešti. Nová trať byla technická s mnoha zatáčkami a také poměrně úzká, takže prostoru pro předjíždění bylo minimum. Jezdci tehdy ještě neměli možnost trénovat okruhy na počítačích a simulátorech, v boji o mistrovské body ve vyrovnaném poli závodníků se ale nesmělo ponechat nic náhodě. Všichni se proto na neznámé trati snažili odjezdit co nevíce tréninkových kol.
V době maďarského závodu měl Senna v sezoně na kontě dvě vítězství, na Hungaroringu se nakonec musel sklonit před krajanem Piquetem. Zdroj: formula1.com
Promarněná šance
Ze všech nejiniciativnější byl právě Senna, který do dějiště závodu dorazil už v týdnu před velkou cenou. Jeho tovární Lotus ještě nedorazil, a pro první jízdní studium okruhu musel proto vzít za vděk zhruba o 1 000 koní slabším žigulíkem alias VAZem či Ladou 21011.
Odkroužil pár kol a zapůjčený vůz s úsměvem nepoškozený vrátil pořadatelům. Podrobnosti neobyčejné jízdy jsou už dnes nedohledatelné. K něčemu to ale nejspíše bylo, protože brazilský pilot si v sobotu vybojoval pole position, tedy postavení v čele startu. V závodě jej památným způsobem předjel Piquet ve Williamsu a Senna se musel spokojit s druhým místem.
Obrovskou šanci tehdy propásli nepružní výrobci východního bloku, tedy především ruská Lada, která neuměla využít podobných příležitostí k propagaci svých výrobků tak jako světové firmy. I na západě by zákazníky jistě zaujalo, že si mohou v dealerstvích Lady koupit vůz, který osedlal sám Ayrton Senna. Co si slavný pilot o Ladě 21011 myslel, však dobové prameny nezmiňují.
Onboard video formule 1 z roku 1986