Pád letadla v Polsku
Špatné počasí bylo pravděpodobně hlavní příčinou pondělního leteckého neštěstí u polské vesnice Chrcynno, při němž zemřelo pět lidí. Uvedl to letecký expert Grzegorz Brychczyński. Počet zraněných po havárii mezitím vzrostl podle polského webu Wiadomosci na osm, dva z nich se nacházejí ve vážném stavu.
Malé letadlo typu Cessna narazilo při přistávání do hangáru, kde se před špatným počasím ukrývalo deset lidí. V letadle byli parašutisté tamního aeroklubu. Zranění byli podle slov záchranářky Izabelly Gulajskové převezeni do nemocnic ve Varšavě, Ciechanově a Plonsku.
„Pět lidí bylo zabito, osm zraněno,“ potvrdil mluvčí velitele varšavské policie Sylwester Marczak s tím, že mezi obětmi je i pilot letadla. Na místě neštěstí zasahovalo podle informací polských hasičů 60 záchranářů. „V první fázi se soustředili na zajištění místa události, trosek letadla a objektu, který byl letadlem zasažen,“ popsal mluvčí okresního velitele hasičů v Novém Dvoře Mazowieckém Paweł Plagowski pro web Gazetaprawna.
Na záchranné akci se vedle hasičů podílel i lékařský záchranný tým a policie. Příčinu nehody mluvčí hasičů hodnotit zatím nechtěl. „Pro objasnění okolností incidentu bude klíčová komise, která na místě pracuje,“ dodal.
ČTĚTE TAKÉ: Řecko ničí rozsáhlé požáry, z táborů evakuovali přes tisíc dětí. Hasiči zasahují i v Turecku
Šetření polské Státní komise pro vyšetřování leteckých nehod se podle Brychczyńského bude týkat tří hlavních faktorů, které mohly vést k tragické události. „Prvním prvkem je výcvik pilota, jeho zdravotní stav a dokumenty opravňující ho k řízení letadla,“ uvedl pro web Wiadomosci. Druhým faktorem je letová způsobilost havarovaného stroje. Podle Brychczyńského k tomu bude klíčový technický deník, kde jsou zaznamenány opravy a pravidelné kontroly letounu. „Třetím prvkem, který je třeba vzít v úvahu, jsou povětrnostní podmínky v místě incidentu,“ vysvětlil.
Byly na vině termické bubliny?
Právě špatné počasí je jednou z často uváděných domněnek, proč letadlo havarovalo. „V tuto chvíli nelze s jistotou říci, co bylo příčinou. Vysoce pravděpodobným prvkem je však faktor počasí,“ sdělil Brychczyński s tím, že v době přistání byl v dané oblasti zaznamenán velmi silný vertikální pohyb vzduchu. Nastalé povětrnostní podmínky mohly podle experta vést ke vzniku tzv. termických bublin (objem vzduchu ve tvaru koule, který je teplotně oddělen od okolní atmosféry, pozn. red.).
„Termické bubliny se mohou od roviny letiště odtrhnout a vertikálně směřovat velmi vysokou rychlostí k bouřkovému mraku,“ vysvětlil Brychczyński a poznamenal, že mohlo dojít k těžké situaci v nejtěžší části letu – tedy přistání. „V okamžiku přistání narazil pilot na tuto bublinu, která obrazně řečeno narazila do spodní části letadla, odhodila ho, došlo ke ztrátě vztlakové síly a následně nárazu do země,“ domníval se Brychczyński.
Letadlo řídil podle experta velmi zkušený pilot. „Jsem přesvědčen, že pilot byl zkušený člověk, protože k tomu, aby mohl létat s parašutisty, musí mít potřebný letový rejstřík,“ zdůraznil. Dodal, že pilot pravděpodobně nemohl zřícení letadla zabránit. Tento typ letadla Brychczyński označil za velmi dobrý stroj. „Cessna Caravan je velmi dobré letadlo pro různé typy úkolů, nejen pro vynášení parašutistů, ale ve světě ho používají i záchranné služby,“ řekl.