Jen kousek od katastrofy se minulé léto ocitlo letadlo české společnosti Smartwings. Piloti letu na řecký ostrov Skyros se vloni v červnu krátce před přistáním dopustili závažné chyby a nehodu díky upozornění antikolizního systému odvrátili doslova na poslední chvíli. Od nárazu do terénu dělilo český Boeing s 45 cestujícími na palubě pouhých 100 metrů, uvedl server Zdopravy.cz
Nechybělo mnoho a let QS 2258 na lince z Prahy na řecký ostrov Skyros skončil vloni v červnu katastrofou. Boeing 737 českých aerolinií Smartwings se připravoval k přistávacímu manévru na tamním letišti, když se v kokpitu rozezněl varovný alarm systému GPWS, který varuje před blížícím se nárazem do terénu. Piloti okamžitě přerušili přistávací manévr a tragédii zabránili doslova na poslední chvíli: Podle analýzy veřejně dostupných dat ze systému Flightradar24, o které informoval server Zdopravy.cz, dělilo letoun od katastrofy zhruba 100 metrů. Až nyní, více než rok po incidentu, se na světlo dostávají informace o chybách, kterých se posádka dopustila.
ČTĚTE TAKÉ: Escobarův krvavý omyl. Bomba rozmetala letadlo plné lidí, příštího prezidenta spasila náhoda
Jak píše web Zdopravy.cz, piloti během přibližování se k letišti na Skyrosu porušili standardní bezpečnostní postupy. Rozhodli se přistát pomocí takzvaného vizuálního přiblížení, což sice není samo o sobě nic neobvyklého, jenže při provádění tohoto manévru je nutné vidět na přistávací dráhu. Jenže vizuální kontakt s přistávací dráhou piloti letu QS 2258 onoho červnového dne neměli – letoun totiž během manévru vlétl do oblačnosti.
Simulace manévru letu QS 2258:
V takové situaci má posádka dle platných bezpečnostních postupů vyčkat, až se viditelnost zlepší, popřípadě přistát na jiném letišti. Ani jedno z toho však piloti neudělali. „Posádka v tomto případě porušila postupy tím, že při vizuálním manévru vlétla do oblačnosti. Nicméně bezpečnostní bariéry zafungovaly a bezpečnost nebyla výrazným způsobem ohrožena,“ uvedl pro Zdopravy.cz ředitel Úřadu civilního letectví David Jágr.
Svou roli v incidentu mohla sehrát i skutečnost, že se jednalo o vůbec první let společnosti Smartwings na Skyros. Piloti tak prostředí letiště neznali a nevěděli, jaký terén se v okolí nachází. „Je potřeba zohlednit, že provozovatel letěl na letiště s nestandardními provozními postupy poprvé, a i když posádka provozní postupy vlétnutím do oblačnosti porušila a bezpečnost letu snížila, nedovedla situaci svým chováním do takového stavu, který by vedl ke katastrofě,“ dodal Jágr.
Není to přitom první nebezpečný incident, který musí vedení Smartwings vysvětlovat. V roce 2019 způsobila poprask situace, během které letadlo společnosti se 170 cestujícími na palubě pokračovalo v letu do Prahy poté, co přestal fungovat jeden z motorů. Dle bezpečnostních předpisů má přitom posádka v takové situaci nouzově přistát.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Drama na palubě letadla. Cestující se vznítil mobil, pasažéři se museli nouzově evakuovat