Paříž za dva roky citelně omezí průjezd městem. Plán má eliminovat přibližně polovinu denních jízd autem přes centrum francouzské metropole. Tento týden radnice představila podrobnosti plánu a hlavně datum, kdy k omezení přistoupí. Omezení začne platit v roce 2024, kdy se v Paříži mají konat letní olympijské hry, informovala agentura Bloomberg.
Paříž se tak stane po Madridu teprve druhým velkým evropským městem s obdobným dopravním omezením. Zóna na obou březích Seiny bude mít rozlohu 14 kilometrů čtverečních a řidiči do ní budou moci vjet na nákup nebo na návštěvu. Bez omezení se v ní budou nadále pohybovat vozidla veřejné dopravy, místní obyvatelé, hoteloví hosté a osoby se zdravotním postižením.
Řidičům, kteří si přes centrum krátí průjezd městem, bude hrozit pokuta. Mohou ji dostat při namátkové policejní kontrole vozidel, která zónu opouštějí. Počítá se také s kamerovým monitorovacím systémem, který rozpozná registrační značku auta. Jízdy tohoto typu mají podle radnice značný vliv na dopravní zácpy a na množství emisí, neboť představují asi polovinu celkového objemu automobilových cest.
Mohlo to dopadnout hůře
Třebaže se plán může jevit drasticky, je to mírnější postup proti autům v metropoli, než radnice pod vedením Anne Hidalgové původně plánovala. Dříve se totiž očekávalo, že přísnější pravidla budou platit už letos. Termín se odložil, aby město mohlo plán důkladně konzultovat s veřejností.
Starostové městských obvodů, na které se zóna vztahuje, jsou k plánu skeptičtí a razantní postup radnice vůči autům kritizuje čím dál hlasitěji také veřejnost. K určité opatrnosti mohou vybízet i dřívější zkušenosti — když byla totiž v roce 2016 ve městě zřízena pěší zóna na nábřeží Seiny, kde dříve jezdilo hodně aut, zvýšila se zpočátku přetíženost okolních alternativních tras.