Podle marketérů zvoleného prezidenta Petra Pavla byl Marek Prchal pouze slaměným panákem Babišova marketingového týmu. Důležitějších postav se podle nich veřejná kritika paradoxně netýká a je to tak částečně k Prchalovi nespravedlivé. Babišův „marketingový mág“ ohlásil po 10 letech ve středu odchod z týmu šéfa hnutí ANO, expremiér si ho přitom v minulosti nemohl vynachválit. Těsně před 2. kolem prezidentské volby Prchala navíc vyloučili z profesního sdružení kreativců Art Directors Club kvůli etice Babišovy kampaně.
„Z mého pohledu je nejvíc šokující, že Prchal byl sice vyloučen, ale jinak vím o minimálně jednom dalším členu Babišova týmu, který v ADC zůstává. Nevím, jak tu celou věc číst. Vedli jsme o tom polemiku s bývalým předsedou ADC Hadjem Moussou. Tvrdí, že především druhá polovina prezidentské kampaně byla poslední kapkou,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS kreativec Martin Přikryl, který je součástí týmu Petra Pavla.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Prchal po 10 letech končí u Babiše. Z jeho sítí udělal fenomén, co trhalo rekordy?
„Babišova kampaň do letošních voleb by se dala od A do Z vyhodnotit jako něco, co bylo za všemi čarami. A že proto k tomuhle kroku přistoupili. Tenhle argument beru,“ doplnil ke stanovisku profesního sdružení.
Konec desetileté éry. Prchal udělal z Babišových sítí fenomén, co trhalo rekordy?
Po deseti letech končí mnohými obdivovaná i zatracovaná spolupráce mezi expertem na on-line komunikaci Markem Prchalem a Andrejem Babišem (ANO). Její výkladní skříní se stal facebookový profil expremiéra, kterému se podařilo vytěžit tuto sociální síť v rámci politické komunikace jako nikomu předtím. CNN Prima NEWS se proto ve spolupráci s analytickou firmou Newton Media podívala na celou historii Babišova profilu. A z dat z více jak deseti tisíc příspěvků vyplývá, že Prchal za sebou nechal skutečný fenomén.
Je ale podle něj nespravedlivé, že se tvrdá kritika veřejnosti zaměřila pouze na Prchala. „Vždy, když někdo na Twitteru či Facebooku vytáhne nakvašeně Marka Prchala, vidím několik zcela zřetelných obličejů Babišovy kampaně, které musí fantasticky hřát u srdce, že jejich jméno nikdo nezná,“ přiznal Přikryl.
Prchal neřešil základní sdělení, ale sítě
Podobně hovořili i jeho kolegové z Pavlova týmu. „Vzal se prostě ten nejviditelnější z nich. Prchal zůstává tím slaměným panákem,“ uvedl kreativní ředitel Richard Kolbe. „Pro mě je velkou otázkou, jestli se toho Marek Prchal vůbec nějak intenzivně dotýkal. On je spíše social, digital expert. Vládne tím, aby daný status (na sociálních sítích) měl co největší dosah. To není člověk řešící základní message (sdělení, pozn. red.), kterou pak uvidíte na billboardu,“ přiblížil Prchalovu specializaci šéf marketérů kolem nového prezidenta Martin Klčo. Konkrétní jména ale nikdo z kolegů prozradit nechtěl.
Spolupráci s Babišem, která trvala deset let, ukončil Marek Prchal ve středu. Důvodem podle něj není výsledek prezidentských voleb, konec byl naplánován už před nimi. Před 2. kolem volby se Prchal stal prvním členem, kterého za 30 let fungování vyloučilo sdružení Art Directors Club Czech Republic (ADC). Podle členů překročila Babišova kampaň nejen profesionální, ale i etické hranice. Předseda hnutí ANO čelil kritice za billboardy s textem „Nezavleču Česko do války. Jsem diplomat. Ne voják. Prezident Babiš.“ Kritici mu mimo jiné vyčítali, že straší voliče.