Doprava, a konkrétně železniční spojení, je jedním z klíčových témat těchto voleb. Hnutí STAN společně s Piráty například slibuje, že v případě, že budou mít ministra dopravy, zajistí, abychom se vlakem z Prahy do všech krajských měst dostali pohodlně jen za hodinu. Podle současného ministra Karla Havlíčka (ANO) je ale hodina nereálný čas. Sám slibuje rychlodráhu do Drážďan.
„Do dvaceti let je podle mě reálné, aby z Prahy do každého krajského města jel vlak a cestující se tam pohodlně dostal za hodinu,“ řekl CNN Prima NEWS hejtman Libereckého kraje a garant STAN pro oblast dopravy Martin Půta. Dodal, že je třeba prosadit dlouhodobý plán železničních investic bez ohledu na politické preference.
„Ministr bude muset prosadit systém dlouhodobého plánování investic do silnic a železnic podle jasných ekonomických a ekologických kritérií. Připravit a prosadit vytvoření dlouhodobého plánu modernizace a zrychlení železniční dopravy mezi Prahou a krajskými městy s cílem dosáhnout cestovního času do 60 minut,“ doplnil Půta s tím, že se počítá i se zapojením soukromých investorů.
Havlíček: Za hodinu je to nereálné
Podle současného ministra dopravy Karla Havlíčka jde o správný směr, ale v nereálném čase.
„Je to rozumné a v zásadě je na tom shoda, ale musí to být reálné. Když řeknu, že se bude z Prahy jezdit hodinu do všech měst, tak je to blbost. Aktuálně se buduje třeba čtvrtý železniční koridor z Prahy do Českých Budějovic, který bude hotový příští rok a z Prahy do Budějovic pojedete hodinu a 38 minut. Rychleji to prostě nejde,“ reagoval na nápad STAN Havlíček.
Hejtman Půta ministrem dopravy? Jsem připraven, pro Piráty ale představuji problém
Dlouholetý úspěšný hejtman Libereckého kraje (STAN) Martin Půta je připraven být ministrem dopravy, pokud o to bude zájem. Uvedl to v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Problém s jeho angažmá ve vládě by podle něj ale měl koaliční partner STAN, tedy Piráti. V rozhovoru okomentoval také výrok pirátského poslance o „bílých páprdech“ ve Sněmovně a prozradil své plány, pokud by skutečně usedl do ministerského křesla.
V čem se už naopak strany shodnou, je budování vysokorychlostních tratí. Zatímco Piráti a STAN počítají se čtyřletou přípravnou fází a poté s dvacetiletou realizací takovýchto tratí, Havlíček slibuje, že už v roce 2035 se lidé svezou například do Drážďan.
Důraz na rychlodráhy
„Do železnice dáváme extrémní peníze a máme jednu z nejhustějších sítí. Ročně jde na modernizaci železnic 55 miliard korun a k tomu přibydou vysokorychlostní tratě a ještě financujeme zabezpečení, což bude do roku 2030 zhruba 120 miliard. Pracujeme na rychlodráze do Drážďan a podle mě je reálné, že do roku 2035 budeme jezdit do Německa za 50 minut,“ doplnil ministr dopravy.
„Vrátíme Česko na železniční mapu Evropy. Podpoříme budování vysokorychlostních tratí z Prahy do Katowic (přes Brno, Přerov a Ostravu) a z Brna do Vídně (přes Břeclav). Podpoříme budování vlakového spojení v městských aglomeracích a nákladních železničních obchvatů městských center. Podpoříme výstavbu parkovišť u nádraží. Na železnici napojíme velké průmyslové zóny,“ píše se například v programu trojkoalice ODS, TOP 09 a lidovců.
Konkrétní a detailní programy v oblasti dopravy pro vás zveřejníme v následujících dnech.