Dlouholetý úspěšný hejtman Libereckého kraje (STAN) Martin Půta je připraven být ministrem dopravy, pokud o to bude zájem. Uvedl to v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Problém s jeho angažmá ve vládě by podle něj ale měl koaliční partner STAN, tedy Piráti. V rozhovoru okomentoval také výrok pirátského poslance o „bílých páprdech“ ve Sněmovně a prozradil své plány, pokud by skutečně usedl do ministerského křesla.
I přesto, že je Martin Půta jedním z nejzkušenějších politiků hnutí STAN a aktuálně je už třetí období Libereckým hejtmanem, do Sněmovny nekandiduje. Důvod je jednoduchý. Stále totiž čelí trestnímu stíhání v korupční kauze spojené se dvěma projekty firmy Geotermální energie pro občany (GEPO) za téměř 100 milionů korun. Kauza už se táhne několik let.
I přesto, že soudy zatím o jeho vině definitivně nerozhodly, koaliční Piráti by z tohoto důvodu na účast Půty ve vládě nekývli. A byli i proti jeho nominaci do Sněmovny.
Pane hejtmane, jak hodnotíte dosavadní kampaň STAN a Pirátů?
Kampaň je v letní fázi a já pevně věřím, že ta zářijová a říjnová bude postavená na kontaktech s lidmi a povede i k tomu, že preference zase začnou stoupat někam k prvnímu místu.
Jsem vlastně páprda, který je už 20 roků aktivní nejen v místní politice, a nestydím se za to.
Bylo vám vyčítáno, že jste málo aktivní. Prošvihli jste nějakou část? I předseda Starostů Vít Rakušan říkal, že jste v červnu zaspali...
Je pravda, že některé strany začaly například s billboardovou kampaní už v červnu, některé se ale zase tváří, že všechny výdaje, které by měly vykazovat, nejsou součástí kampaně. Pevně věřím, že Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí toto bude kontrolovat a bude v tom nestranný.
Jak se díváte na aktivitu Pirátů? Nestahují vás některé jejich výroky a spory trochu ke dnu? Například Ondřej Profant a jeho výrok o tom, že Sněmovna je plná konzervativních bílých páprdů nebo debata o odvolání Mikuláše Ferjenčíka z čela mediálního odboru strany nebo výrok Ivana Bartoše, v němž přirovnal Ústecký kraj k Rumunsku...
Myslím, že v každé kampani se někomu něco nepovede a každý, kdo nějakou kampaň dělal, si může sebekriticky sáhnout do svědomí a říct, že se mu něco nepovedlo. A je jasné, že když jste strana, která v nějaké fázi v předvolebních průzkumech vypadá, že může vyhrát a váš lídr může být premiér, všichni se na vás dívají přísněji a více hodnotí každé slovo, které od vašich kandidátů padne.
Některé výroky ale určitě byly nešťastné. Asi bych také v klidu mohl říct, že jsem vlastně páprda, který je už 20 roků aktivní nejen v místní a krajské politice.
A nestydíte se za to.
Nestydím se za to. Jsem na svoji cestu a práci celkem hrdý. Ale zpět ke kampani. Jsme prostě koalice dvou stran a je jasné, že na některé věci máme stejné názory a některé naopak vidíme jinak. Myslím, že je to přirozené.
Stahují vás Piráti dolů? Mohli byste být bez nich úspěšnější?
Myslím, že teď vést diskusi o spojování, která proběhla před rokem, už nedává znovu smysl. Před rokem jsme vyslyšeli volání velké části veřejnosti o to, aby se demokratické strany spojily do předvolebních koalic právě proto, aby hlasy demokratických subjektů ve volbách nepropadly. A myslím, že to byl správný krok. Nemá cenu se nyní dívat zpátky.
Jsou tu dva koaliční bloky a pevně věřím, že budou po volbách schopné sestavit společnou vládu bez ohledu na to, který blok bude silnější. Věřím, že ta dohoda bude možná a bude ve prospěch této země a jejích obyvatel. Je prostě třeba počítat s tím, že jsou tam Starostové i Piráti, a pokud voliči Pirátů nemohou nějakého kandidáta STAN, třeba jako mě, vystát, mohou volit Piráty a na kandidátce vybrat.
Když jsem o tom mluvila s Vítem Rakušanem, říkal mi, že vy jako Starostové musíte často vysvětlovat, proč s Piráty jdete. Jak je to u vás na Liberecku?
Setkávám se poměrně často s dotazy, že by nás rádi volili nebo že nás volili v krajských volbách, ale proč nyní spolupracujeme s Piráty. Vždy se snažím vysvětlovat svůj pohled na situaci. Máme s Piráty na některé věci stejné názory – myslíme si, že země má být spravována otevřeně s přístupem lidí k informacím o rozhodování. To je za mě klíčová shoda. Společně se musíme dívat hlavně do budoucnosti směrem k modernizaci země a jejímu směřování do Evropy.
Možná se úplně neshodneme ve způsobu, jak některé věci prosazovat. Snažím se také vysvětlovat, že spojení do dvou bloků je za mě jediným řešením, jak další čtyři roky nepřihlížet vládě hnutí ANO s komunisty, ČSSD nebo SPD.
Odpovídáte velmi sofistikovaně, ale jsem si téměř jistá, že dotazy tak sofistikované nejsou. Z vlastní zkušenosti vím, že se lidé ptají, proč jde STAN s těmi mladými, zhulenými, dredatými Piráty. Jak odpovídáte na toto?
Snažím se dávat svůj příklad. Když jsem byl poprvé zvolen starostou v Hrádku nad Nisou, bylo mi 31 a dovedu si představit, že jsem byl pro velkou část města pro pozici starosty také příliš mladý, divoký a v některých vyjádřeních ne úplně uměřený, což se za těch 20 let snad už trochu změnilo. Mám tak pro určitou míru aktivismu některých kolegů pochopení. Snažím se ale také říct voličům, že si mohou na kandidátkách vybrat lidi, které znají a kterým mohou věřit.
Našim lídrem v Libereckém kraji je zkušený politik, bývalý starosta a poslanec Jan Farský, který prosazuje otevřenost a transparentnost státu. Na kandidátce máme řadu zkušených starostů, kteří ve Sněmovně nezklamou. Voliči mají velkou nabídku a určitě si vyberou. Jako Starostové jsme se nikam neztratili a kandidujeme do Parlamentu stejně jako před čtyřmi lety, letos v koalici, ve které se nikdo nemusí bát propadnutí svých hlasů.
Podle vašeho pana předsedy se dají v září čekat útoky na STAN. Jste na ně připraveni? A mohou cílit i přímo na vaši osobu jakožto hejtmana, který dlouhodobě čelí trestnímu stíhání?
To si myslím, že se stát může. Popravdě řečeno jsem s touto věcí konfrontován už více než šest let, tak jsem na ni zvyklý a ta představa mě ani neznervózňuje. Myslím, že velká část lidí je schopná posoudit mou dlouhodobou práci, a navíc na kandidátce do Parlamentu i z těchto důvodů nejsem.
Ale zapojíte se do kampaně?
Určitě budu aktivně podporovat naše kandidáty v Libereckém kraji a budu se snažit lidem říct, že abychom mohli prosazovat naše témata v Parlamentu, potřebujeme spolupráci stejně jako na krajské a regionální úrovni. Potřebujeme, aby naši zástupci ve Sněmovně vysvětlovali například to, že kraje, které nemají fakultní nemocnice a financují krajské nemocnice ze svého rozpočtu, jsou dramaticky znevýhodněny oproti krajům, kde stát financuje zdravotnictví napřímo.
Je vám líto, že do Sněmovny nekandidujete?
Byl bych samozřejmě radši, kdyby moje kauza už dávno skončila, ale vzhledem k tomu, jak funguje české soudnictví, tomu dávám ještě tak tři roky. A pevně věřím, že v těch dalších parlamentních volbách už kandidovat budu. Koneckonců to bude už po třech volebních obdobích na kraji na pozici hejtmana a myslím, že by si měl člověk už dopředu dávat ohraničení času, který je schopen nějaké funkci věnovat. A to nejen ze svého pohledu, ale i z pohledu instituce. Pokud o to bude zájem, rád zkušenosti v Parlamentu uplatním.
Nechtěl jsem být v těchto volbách ve stejné pozici jako v těch minulých, kdy jsem byl na posledním místě a přesvědčoval jsem voliče, ať mě nekroužkují, že chci pracovat jako hejtman v kraji. Neposlechli a nakonec mě vykroužkovali z posledního místa a já poté odstoupil z Parlamentu, protože dělat dobře dvě časově náročné funkce není možné. Tak proto na té kandidátce raději vůbec nejsem.
Jak je to s pozicí ministra? Jste garantem pro dopravu a členem vládního týmu. Budete tedy ministrem dopravy, pokud STAN a Piráti budou skládat vládu, i přesto, že byste nedostal mandát ve volbách?
To není otázka na mě. To, že jsem ve vládním týmu, znamená, že jsem připraven nabídnout své zkušenosti a schopnosti v případě potřeby. Vládu ale bude sestavovat vítěz voleb, jednání budou složitá a o dopravu bude určitě velký zájem.
Jak to vidíte vy sám. Kdyby na to přišlo, chtěl byste být ministrem?
Jsem na to připravený, ale nepředpokládám to, nemyslím si, že taková nabídka přijde.
Kvůli Pirátům?
Jsem pro řadu z nich problematická osoba ze všech možných důvodů.
Zrychlení železniční dopravy mezi Prahou a krajskými městy s cílem dosáhnout cestovního času do 60 minut.
Pojďme tedy krátce k dopravě. Jaké největší problémy byste jako ministr dopravy chtěl případně řešit?
Doprava rozhoduje o budoucnosti celých regionů a jejich obyvatel, zásadně ovlivňuje ekonomiku a kvalitu života v celé zemi. Ministerstvo dopravy je odpovědné za kvalitu všech silnic v zemi bez ohledu na to, kdo je spravuje, a také za kvalitu veřejné dopravy – od místní přes regionální až po dálkovou. Lidem je jedno, komu patří silnice a kdo může za nenavazující jízdní řády různých dopravců. Bez koordinace státu, krajů a obcí ale nemůže doprava kvalitně fungovat.
Proto resort dopravy potřebuje ministra na plný úvazek, současné bezvládí nesmí pokračovat. A pevně věřím, že bizarní nápad, že by se personální neschopnost hnutí ANO vyřešila tím, že se sloučí ministerstvo dopravy a průmyslu a obchodu, nemůže nikdo myslet vážně.
Ministr bude muset prosadit systém dlouhodobého plánování investic do silnic a železnic podle jasných ekonomických a ekologických kritérií. Připravit a prosadit vytvoření dlouhodobého plánu modernizace a zrychlení železniční dopravy mezi Prahou a krajskými městy s cílem dosáhnout cestovního času do 60 minut a zajistit pro tento plán potřebné finanční zdroje včetně soukromých investic.
Jak byste toho chtěl dosáhnout vy?
Jedna z hlavních věcí je dlouhodobá příprava a ta musí pokračovat a my ji rozhodně nestopneme. ŘSD se za ředitele Radka Mátla změnilo v poměrně slušně fungující instituci a byl bych rád, kdyby to tak vydrželo i dál. Je třeba ale ještě více omezit poměrně lobbistické tlaky typu, že někdo někomu slíbí obchvat. Investice by se měly poměřovat podle toho, jak jsou důležité, kolik lidí dopravu využívá, jaké může být ekologické vylepšení. Ne vše se dá změřit jen ekonomickou analýzou. To je určitě velká debata do budoucna.
Mohu popsat zkušenost z Libereckého kraje, kde nám nevyšlo šestnáct studií na vlakové spojení s Prahou jen kvůli tomu, že je vedle dálnice a na kraj Prahy se dostanete za hodinu. Nikdy vám nevyjde úspora času, ale nikdy se tam nepočítal právě ekologický rozměr věci.
Pro mě osobně je jednou z velkých priorit vytvořit dvacetiletý plán budování železnic tak, aby z Prahy do každého krajského města vedla dráha, po které se do hodiny až hodiny a půl dostanete z jednoho města do druhého. Další téma jsou regionální vlaky a lokálky. Za třicet let tu neproběhla reálná debata o tom, kolik má na trati jezdit lidí, aby to ještě mělo smysl pro udržení provozu.
Jak podle vás volby dopadnou? I třeba s ohledem na koalici Spolu, na kterou zatím hnutí ANO tolik necílí svou kritiku...
Budu rád, když Piráti a STAN a trojkoalice Spolu budou mít dohromady 101 mandátů a nezaleknou se převzetí odpovědnosti za stát v ne úplně jednoduché situaci. Ať už se bavíme o zdravotnictví, epidemii covidu nebo ekonomice, hospodářství a zadlužení země. Věřím, že všech pět předsedů koaličních stran si je vědomo svojí odpovědnosti za budoucnost země a budou schopni společné dohody.
Šance na 101 mandátů je?
Věřím, že ano. Svět se mění a Česko musí začít řešit výzvy 21. století. Je nejvyšší čas na tom začít pracovat a bez změny ve vedení země to nebude možné. Věřím, že většina voličů to vidí stejně a změnu svými hlasy podpoří.