
Platby kartou zvyšují tržby obchodníkům až o třetinu Zdroj: ČSOB
Platby kartou zvyšují tržby obchodníkům až o třetinu
Češi při placení dávají přednost bezhotovostním transakcím. Obchodníci, kteří platby kartou přijímají, mají proto vyšší tržby, více spokojených zákazníků a větší šanci získávat nové klienty. Výčet výhod pro podnikatele je ale mnohem delší. Zrychluje a zjednodušuje se jim obsluha zákazníků, peníze jsou přehledně na firemním účtu a ubývá starostí s přepočítáváním hotovosti a cest do vkladomatů.
Zdroj: ČSOB
Rozhodnutí přijímat platby kartou má okamžitý přímý pozitivní vliv na byznys, poněvadž obchodníci s platebními terminály utrží v průměru až o 18 procent více než ti, kteří přijímají jen hotovost. To je konkrétní pomoc zejména malým firmám a živnostníkům. „Přijímání platebních karet zvedlo naše tržby minimálně o 20 procent. Zákazníci jsou na tuto službu velmi zvyklí,“ zní hlas z Cukrárny Lucie, která využila nabídky projektu Česko platí kartou.
V Česku se platí kartou
Podnikatelé, kteří se zapojí do projektu Česko platí kartou, mají půl roku platební terminál nebo bránu pro e-shop zdarma, ale převážná většina pokračuje i po skončení platebních prázdnin, protože se těší z rostoucího zájmu spotřebitelů. Pokud totiž obchodník možnost bezhotovostního placení nenabízí, podle průzkumu Mastercard to odradí až 66 procent zákazníků. A téměř polovina lidí se na takové místo už nevrátí.
„Platby kartou jsou dnes standardem a pro spoustu lidí i samozřejmostí. Chtěli jsme, aby u nás měli komfortní zážitek od začátku do konce, bez nutnosti řešit hotovost,“ vysvětluje zavedení bezhotovostních plateb Tomáš Konečný z kavárenské sítě Kafec.
„Dnes realizujeme více než 80 procent prodejů platbou kartou,“ přidává se majitel firmy Raviola, specialisty na italské těstoviny, Tomáš Choc.
Mobil máme u sebe častěji než peněženku
Češi už delší dobu vnímají bezhotovostní platby jako primární způsob placení. Počet vydaných platebních karet v Česku činí rekordních 16,9 milionu a používá je více než 90 procent lidí. Technologie jsou bezpečné a lidé si zvykli, že platba kartou nebo mobilem je pohodlnější než hledání mincí a bankovek v peněžence.
Hlavním trendem posledních let je platební elektronika, zejména mobily, chytré hodinky a nejnověji i platební prsteny nebo náramky. Digitální platby spojují rychlost, pohodlnost a bezpečnost, tedy přesně to, co zákazníci při placení očekávají. Není divu, že zatímco mobil má u sebe vždy devět z deseti lidí, tak peněženku už jen sedm z deseti. A pokud lidé mají hotovost, tak ji nosí spíše jako rezervu pro případ, že narazí na obchodníka, který platby kartou nepřijímá.
Lidé by platili tedy kartou mnohem více, pokud by běžně nenaráželi na obchody a provozovny, kde s kartami nezaplatí. Podle průzkumu Češi nejvíce postrádají možnost platit kartou u lékařů (35 procent), na venkovních trzích (30 procent), v kadeřnictví a holičství (23 procent) a u řemeslníků (22 procent).

Podniky, které chtějí vydělávat více, potřebují platební terminál. Zdroj: ČSOB
Řešení pro ČSOB
Ve světě, který se rychle proměňuje, je zavádění technologických inovací nutností. Pro ČSOB a Mastercard je podpora malých a středních podniků naprosto klíčová.
V rámci právě probíhajícího Velkého týdne malých firem, celostátní iniciativy na podporu a zviditelnění všech malých firem a podnikatelů, ČSOB přidává k žádosti o běžný účet další bonusy, například v podobě odměny ve výši 2 500 Kč. O běžný účet mohou malí a střední podnikatelé zažádat ještě dnes.
V případě potřeby mohou podnikatelé rychle podpořit cashflow prostřednictvím Úvěru pro obchodníky od ČSOB.
„ČSOB je skvělým partnerem pro podnikání. Klienti oceňují jak naše mobilní bankovnictví, tak širokou nabídku platebních terminálů, doplněné o personalizované typy účtů dle potřeb. Dále platební karty, individuální přístup k úvěrování či např. pojištění spojené s jejich podnikáním“ jmenuje Pavel Prokop, ředitel Firemního bankovnictví ČSOB a dodává: „Jsem velmi rád, že se nám dlouhodobě daří úspěšně podporovat podnikatelské prostředí a na růst malých firem se budeme i nadále soustředit, neboť je zásadní pro úspěch celé ekonomiky.“
Co ČSOB nabízí podnikatelům:
platební terminály a brány
podnikatelské účty
platební karty s výhodami
výhodné úvěry financování
pojištění kyberbezpečnosti
moderní digitální bankovnictví
Wow, vy máte terminál?
Obchodníci mají díky rozvoji platebních technologií a silné konkurenci z čeho vybírat. Přijímat platby kartou je možné i přímo z mobilu s operačním systémem Android. Každý provoz přitom potřebuje něco jiného. Přenosný terminál se hodí do kavárny, pultový přístroj zase do kamenné pekárny nebo řeznictví a kompaktní bezkontaktní terminál nejvíce vyhovuje kurýrům a taxikářům. Možností je spousta.
„Platební terminál jsme zavedli už před dvěma lety a byla to velká změna. Zákazníci to chtěli, ale hlavně jsem chtěl já, aby měli komfort a nemusel nikdo řešit, kde vybrat hotovost. První reakce byly nadšené: Wow, vy máte terminál? Super, to je jednodušší,“ vypráví Jakub Moravec ze společnosti Mokuso, která působí v oboru malířství.
„Přijímání digitálních plateb zvyšuje pohodlí pro zákazníky i důvěryhodnost samotného podnikatele. Zákazníci nemusí řešit, jestli u sebe mají hotovost, nebo hledat bankomat. V dnešní době je bezhotovostní platba kartou, mobilem nebo hodinkami úplným standardem,“ říká Martin Dolejš, ředitel rozvoje prodeje Mastercard pro Česko a Slovensko.
S bezhotovostními platbami náklady klesají
Někteří obchodníci poukazují na poplatky za terminály. V průběhu času se ale náklady na provoz terminálů dlouhodobě snižují. Tyto poplatky jsou navíc naprosto transparentní a snadno spočítatelné, zatímco náklady na hotovostní platby, třeba převoz peněz do banky nebo samotnou manipulaci s hotovostí, se počítají velmi složitě. Na konci dne jsou ale významně vyšší než náklady na bezhotovostní platby.
„Na začátku jsme hodně řešili náklady. Malý podnik s minimálním kapitálem počítá každou korunu, a tak to nebyla priorita. Postupně jsme ale zjistili, že zákazníci tuto možnost očekávají a že jde o investici, která se vyplatí,“ potvrzuje Tomáš Konečný. „Doporučil bych to každému podnikateli, i tam, kde to zatím není běžné. Protože v momentě, kdy zákazník nemusí řešit blbosti okolo, tak si službu mnohem víc užije,“ uzavírá Jakub Moravec.
Kartou i pro jedno pivo nebo rohlík
Podle průzkumu Mastercard 88 procent lidí používá nejméně jednu platební kartu a v průměru má jeden člověk 1,63 karty, zatímco v roce 2019 to bylo jen 1,33 karty. Lidé také neváhají platit bezhotovostně i za stále menší nákupy, třeba jen za jeden rohlík, pivo nebo zmrzlinu. Z dat vyplývá, že celých 35 procent osob klidně zaplatí kartou i částku pod deset korun.