Německá firma Knorr, jeden z největších výrobců konzervovaných potravin, hodlá přejmenovat svůj produkt Zigeunersauce, což v překladu znamená „cikánská omáčka“. Knorr se tak přidává do řady světových firem, které kvůli nařčení z rasismu přejmenovávají své výrobky.
Zmíněný produkt nově ponese název „Papriková omáčka na maďarský způsob“. Informoval o tom německý portál Deutsche Welle. „Název Zigeunersauce může být interpretován také negativně, proto jsme se rozhodli, že dáme této omáčce od Knorru nové jméno,“ stojí v oficiálním prohlášení nadnárodní společnosti Unilever, pod níž Knorr spadá.
Obchodní řetězec se omluvil za údajný „skrytý rasismus“ v barvách podprsenek
Obchodní řetězec Marks & Spencer se omluvil poté, co byl obviněn ze „skrytého rasismu“ kvůli názvům odstínů dámských podprsenek ve své nabídce spodního prádla. Informovala o tom britská média.
Kontroverzní název nebudí rozpaky jen v Německu. Ve Francii tuto omáčku, jejíž součástí je rajčatová šťáva, paprika a cibule, dělají „à la zingara“, což znamená „v cikánském stylu“.
Máme i jiné problémy
K přejmenování produktu se v Německu mezi jinými vyjádřil také Romani Rose, předseda Ústřední rady německých Sintů a Romů. „Společnost zjevně reagovala na stížnosti mnoha lidí,“ sdělil Rose pro list Bild am Sonntag. Podle něho se ale romská komunita potýká s jinými a důležitějšími problémy v čele se vzrůstající agresí vůči romské menšině. „V tomto kontextu není ‚cikánská omáčka' ani ‚cikánský řízek' ten největší problém pro naší radu,“ dodal Rose.
Od Eskima po Dixie Beer
Na konci května odstartovala smrt Afroameričana George Floyda, kterého usmrtil minneapoliský policista Derek Chauvin, po celém světě protesty proti rasismu a policejní brutalitě. A k názorové vlně se připojily také velké světové firmy, které mění názvy těch produktů, které údajně vybízí k rasové nesnášenlivosti.
Z obchodních pultů tak mizí například sirup značky Aunt Jemima, v jejímž logu je žena tmavé pleti. To podle některých nabádá k rasové stereotypizaci. Společnost Dreyer‘s Grand Ice Cream zase mění název své zmrzliny Eskimo Pie, která podle odpůrců uráží Inuity.
Na konci července pak na změnu názvu přistoupil také americký výrobce piva Dixie Beer. Podle něj název vyvolává zbytečné vášně tím, že odkazuje na válku Severu proti Jihu, konkrétně na stranu Konfederace, která na rozdíl od Severu nebojovala za zrušení otroctví. Kvůli tomu je motiv Konfederace považován za rasistický.