reklama

Po Negrelliho viaduktu opět jezdí vlaky. Pro nové cihly se jezdilo do Rakouska

Skoro tři roky trvala rekonstrukce nejstaršího železničního mostu v Praze, Negrelliho viaduktu. Náklady na opravu se vyšplhaly ke dvěma miliardám korun. V pondělí se otevírá veřejné dopravě a zároveň je to 170 let od jeho prvního otevření vůbec. Svého času byl nejdelším železničním mostem v Evropě.

reklama

„Negrelliho viadukt je dlouhý 1,43 kilometru a má sto oblouků. Většina je kamenných, některé cihelné,“ popsal CNN Prima NEWS Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ. Oprava cihelné části byla náročnější, protože poškození bylo větší.

„Ze stavařského hlediska je jednodušší něco shodit a postavit znova. Museli jsme dovážet kámen z německé Pirny, cihly jsme dováželi z Rakouska,“ pokračoval Hofhanzl.

Ze zmíněné stovky oblouků se jich kompletně přezdívalo devatenáct. Je to o sedm víc, než s kolika se původně počítalo. I proto se podle Hofhanzla protáhla rekonstrukce o půl roku oproti plánu. Koronavirová krize však na průběh oprav vliv neměla.

Vlaky nyní mohou přes Negrelliho viadukt jezdit rychleji. „Rychlost se mohla zvýšit ze 40 na 60 km/h,“ řekl Hofhanzl. Soupravy jedoucí přes most jsou také mnohem méně slyšet, viadukt je nově odhlučněný kaučukovou antivibrační a protihlukovou rohoží i novým železničním svrškem.

Ředitel Stavební správy: Vydrží dalších 170 let

Přesně před 170 lety, 1. června 1850, byl Negrelliho viadukt otevřen vůbec poprvé. Tehdy byl na nějakou dobu nejdelším mostem v Evropě vůbec. Spojil Masarykovo nádraží s Bubny přes ostrov Štvanice. Jméno nese po staviteli Aloisi Negrellim. „Troufám, si odhadnout, že Negrelliho viadukt vydrží dalších 170 let,“ tvrdí optimisticky Hofhanzl.

V budoucnu bude Negrelliho viadukt součástí tratě z centra Prahy na Ruzyňské letiště. Další úseky se budou stavět za dva roky, dokončení se předpokládá v roce 2028. Obnovit by se měly také prostory pod oblouky, kde by chtělo město otevřít kavárny či ateliéry. Pražský magistrát chce kvůli tomu během léta zažádat o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. Stavební práce by měly začít za dva roky.

Další hlavní zprávy

Školství

Přijímací zkoušky na střední školy rozdělily Česko. Jsou příliš těžké? Zkuste si je

Přijímací zkoušky na střední školy rozdělily Česko. Jsou příliš těžké? Zkuste si je

V prvním květnovém týdnu se deváťáci zapotili při konání přijímacích zkoušek na své vysněné školy. Po jejich dopsání však na mnohé z nich padla skepse. Studenti se často bouří kvůli obtížnosti zkoušek, především té z matematiky. Podle nich bylo nemožné i s nastaveným časem test stihnout. Rodiče dětí pak podtrhují fakt, že se žáci od začátku školního roku prezenčně téměř neučili. Kromě kritiky vůči Cermat však přichází i ta vůči samotným dětem.

Porovnali jsme novou Škodu Fabia s úhlavními konkurenty. Výsledek nás překvapil
Tentokrát covid fotbalovou Opavu nezachránil. Po remíze se Zlínem padá do druhé ligy
Tři kluby věří ve zmrtvýchvstání Superligy. Nenechávají si líbit výhrůžky ostatních
Sobotní oslava i zmatky v pražské zoo. Počitadlo je matoucí, zoufají si lidé ve frontě
reklama
reklama
Jágr vs. děti. Proč jsi nosil dlouhé vlasy jako holka? ptaly se drsně legendy

Hokej

Domácí zpravodajství

Další články
reklama
reklama