reklama

Po Negrelliho viaduktu opět jezdí vlaky. Pro nové cihly se jezdilo do Rakouska

Skoro tři roky trvala rekonstrukce nejstaršího železničního mostu v Praze, Negrelliho viaduktu. Náklady na opravu se vyšplhaly ke dvěma miliardám korun. V pondělí se otevírá veřejné dopravě a zároveň je to 170 let od jeho prvního otevření vůbec. Svého času byl nejdelším železničním mostem v Evropě.

reklama

„Negrelliho viadukt je dlouhý 1,43 kilometru a má sto oblouků. Většina je kamenných, některé cihelné,“ popsal CNN Prima NEWS Petr Hofhanzl, ředitel Stavební správy západ. Oprava cihelné části byla náročnější, protože poškození bylo větší.

„Ze stavařského hlediska je jednodušší něco shodit a postavit znova. Museli jsme dovážet kámen z německé Pirny, cihly jsme dováželi z Rakouska,“ pokračoval Hofhanzl.

Ze zmíněné stovky oblouků se jich kompletně přezdívalo devatenáct. Je to o sedm víc, než s kolika se původně počítalo. I proto se podle Hofhanzla protáhla rekonstrukce o půl roku oproti plánu. Koronavirová krize však na průběh oprav vliv neměla.

Vlaky nyní mohou přes Negrelliho viadukt jezdit rychleji. „Rychlost se mohla zvýšit ze 40 na 60 km/h,“ řekl Hofhanzl. Soupravy jedoucí přes most jsou také mnohem méně slyšet, viadukt je nově odhlučněný kaučukovou antivibrační a protihlukovou rohoží i novým železničním svrškem.

Ředitel Stavební správy: Vydrží dalších 170 let

Přesně před 170 lety, 1. června 1850, byl Negrelliho viadukt otevřen vůbec poprvé. Tehdy byl na nějakou dobu nejdelším mostem v Evropě vůbec. Spojil Masarykovo nádraží s Bubny přes ostrov Štvanice. Jméno nese po staviteli Aloisi Negrellim. „Troufám, si odhadnout, že Negrelliho viadukt vydrží dalších 170 let,“ tvrdí optimisticky Hofhanzl.

V budoucnu bude Negrelliho viadukt součástí tratě z centra Prahy na Ruzyňské letiště. Další úseky se budou stavět za dva roky, dokončení se předpokládá v roce 2028. Obnovit by se měly také prostory pod oblouky, kde by chtělo město otevřít kavárny či ateliéry. Pražský magistrát chce kvůli tomu během léta zažádat o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. Stavební práce by měly začít za dva roky.

Další hlavní zprávy

Politika

Česko může vést vláda až pěti stran. Slovákům přitom široké kabinety nefungovaly

Česko může vést vláda až pěti stran. Slovákům přitom široké kabinety nefungovaly

V Česku zbývá rok do voleb, které určí nové složení Poslanecké sněmovny a zřejmě i novou vládu. Opozice se zformovaly do dvou bloků, přičemž oba chtějí zvítězit nad tím druhým a zároveň touží porazit hnutí ANO premiéra Andreje Babiše. Jak Ivan Bartoš vedoucí Piráty s hnutím STAN, tak Petr Fiala šéfující bloku ODS, KDU-ČSL a TOP 09 říkají, že chtějí být příštími premiéry. Vzhledem k názorovému zakotvení stran se navíc dají očekávat konflikty, pokud se oba bloky rozhodnou vytvořit společnou koaliční vládu. S takovými kabinety má dlouholeté zkušenosti Slovensko a nutno podotknout, že spíše negativní.

Očkování proti covidu budou Čechům hradit pojišťovny, rozhodla Sněmovna
Ve věznicích kvůli covidu chybí stovky dozorců. Budou za ně zaskakovat policisté
Ministr Brabec má zdravotní problémy. Po jednání uhelné komise skončil v nemocnici
Volný: Nucená vakcinace je znásilnění. Nasaďte si roušku, reagoval Blatný
reklama
reklama
Nedočkaví štamgasti vyrazili na pivo už v šest ráno. O půl sedmé byla plná hospoda

Lidé

Domácí zpravodajství

Stovky volných termínů, jednotky zájemců. Učitelé se na covid testy zdarma nehrnou
Průměrná mzda dosáhla 35 402 korun. V Česku nejvíce vydělávají Pražané, přes 43 tisíc
Další články
reklama
reklama