
Expert o ubývání smrtelných nehod na silnicích
Počet smrtelných nehod se s každým rokem snižuje. Podle experta jsou za tím například moderní asistenční systémy v autech. Velkou roli ale hrají také BESIP či policie, popřípadě lepší značení okolo silnic.
Zatímco v roce 2010 bylo smrtelných nehod 695, v loňském roce se jich podle Portálu nehod stalo 411. Mezi nejčastější příčiny pak patří zejména způsob jízdy. Tedy například jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru nebo nevěnování se řízení. Mezi další důvody pak patří rychlost nebo nedání přednosti.
ČTĚTE TAKÉ: Za volantem jsem řidič, vše ostatní je rozptýlení, říká instruktor. České motoristy i chválil
„Chtělo by se mi říct, že začínáme jezdit správně a dobře, ale je to dlouhá a systematická práce,“ popsal pro CNN Prima NEWS krajský koordinátor BESIP pro hl. m. Prahu Oldřich Kassl. Na výsledku takových čísel prý mají podíl například složky jako BESIP nebo policie, ale také infrastruktura dopravy. „Zlepšuje se nám vozový park, máme i lepší značení,“ uvedl Kassl.
Významný podíl mají podle experta také asistenční systémy v autech. „Dnes už dokáže auto řídit skoro samo nebo zastavit,“ popsal Kassl a doplnil, že je rozdíl bourat ve starším autě s jedním airbagem než v novějším vozidle, které má airbagy všude kolem vás. To vše prý má vliv na menší úmrtnost na silnicích.
„Když řidič na dálnici dostane mikrospánek ve čtyři hodiny ráno, auto zjistí, že se nevěnuje řízení a bude se snažit přibrzdit, řidiče tahá za pásy, má zvukové signály,“ popsal expert. Když ani to nepomůže, je vozidlo už prý i schopné sjet na stranu silnice a zastavit, rozblikat se a upozornit na sebe. „Nehledě na to, že máme i tlačítka SOS, takže auto samo dokáže přivolat záchranný systém,“ řekl expert.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Nehody mladých řidičů? Jezdí ve starých autech, tvrdí expert. Poradil s výběrem ojetin