
Instruktor autoškoly o nehodách z nepozornosti
Co řidiče nejvíce rozptyluje? Podle instruktora jedné z brněnských autoškol Denise Kudery je to zejména okolní ruch a provoz, rozptýlení je však podle něj pro řidiče všechno, co se samotným řízením nesouvisí. Kudera ve vysílání CNN Prima NEWS také pochválil české motoristy za to, že se v posledních letech naučili dodržovat jedno záludné pravidlo silničního provozu.
K nejčastějším chybám aspirujících řidičů patří nedostatečné soustředění na jízdu, řekl ve vysílání CNN Prima NEWS Kudera, který má s prací v autoškole mnohaleté zkušenosti. „Neuvědomují si, že je to velká odpovědnost. To uvědomění přichází často až v průběhu kurzu, někdy dokonce až po něm,“ upozornil.
ČTĚTE TAKÉ: Silniční inspekce, auta bez řidičů i rozšíření mýtného. Sněmovna schválila novinky v dopravě
Podle dat Portálu nehod v posledních letech stoupá počet nehod kvůli nepozornosti, problémem je také rozptýlení. „Nejčastějšími faktory, které řidiče rozptylují, jsou okolní ruch a provoz. Lidé, chodci, cyklisté, ale také třeba puštěné rádio nebo mobilní telefon. Zkrátka vše, co za volant nepatří,“ popisuje instruktor. „Za volantem jsem řidič a věnuji se řízení. To je můj hlavní úkol, vše ostatní je rozptýlení,“ dodává.
Rozdíl v přístupu k řízení mezi muži a ženami je podle Kudery patrný. „Obecně jsou ženy emočně citlivější a malinko náchylnější k tomu na některé situace reagovat zbytečně zbrkle. Příkladem může být zbytečná opatrnost, která je, paradoxně, příčinou některých krizových situací i nehod,“ míní instruktor, podle dat Centra dopravního výzkumu přitom v minulém roce téměř dvě třetiny nehod způsobili muži.
Češi se naučili zipovat, oceňuje Kudera
A co Kuderu nejvíce štve jako motoristu, i jako instruktora v autoškole? Podle jeho slov je to agresivita ostatních řidičů. „Všichni, co se pohybujeme po silnici, jdeme žákům v autoškole příkladem. Pokud žák na každé jízdě vidí, jak se předjíždí v křižovatce, bez blikání a podobně, tak je logické, že to bude opakovat. A to mě štve nejvíce,“ řekl.
K českým řidičům však není pouze kritický. „Když jsem začínal, zipování bylo sprosté slovo. Zipovalo se v podstatě s odjištěnou zbraní a s granátem v ruce,“ vtipkoval. „Ale dnes chci české řidiče pochválit. Pokud někdo pokazí zipování, je to spíše výjimka, která to ale samozřejmě kazí nám ostatním,“ dodal Kudera.
Nejvíce nehod z nepozornosti se mezi lety 2010 až 2024 stalo v Praze, vyplývá z dat Portálu nehod. Na druhém místě se umístil Jihomoravský kraj, třetí je kraj Ústecký. Celkový počet nehod způsobených nepozorností stoupá, v roce 2010 se jich stalo 14 263, minulý rok pak 19 974.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: „Past“ na D4. Chytají se stovky řidičů a musí platit. Promluvím si s ministrem, ujistil hejtman