Důstojný spoj centra Prahy s Letištěm Václava Havla, na který nejenom Pražané čekají desítky let, dostává konkrétní obrysy. Zatímco Praha se chlubí tím, že vyřešila výkup potřebných pozemků, Správa železnic, která projekt realizuje, zveřejňuje videa ke konkrétní podobě jednotlivých úseků a stanic. Celá stavba by se mohla dokončit v roce 2029.
V rámci celkové trasy, která má vést z Masarykova nádraží, se podařilo zatím zrekonstruovat Negrelliho viadukt. Velké změny však čekají cestující například kolem stanice Praha-Bubny a přilehlé zastávky tramvají a metra Vltavská. Dále na úseku přibude zastávka Praha-Výstaviště.
„V rámci opravy dalšího úseku trati mezi Prahou a Kladnem se kompletně zmodernizuje stávající stanice Praha-Bubny, zdvoukolejní přilehlý traťový úsek v celkové délce 1,3 kilometru a zřídí nová zastávka Praha-Výstaviště. Nová trať projde také elektrifikací,“ píše Správa železnic na svém Facebooku.
Ještě před tím Správa železnic zveřejnila video k plánované modernizaci Masarykova nádraží. Zde by mělo dojít k navýšení počtu kolejí, aby mohly vlaky na letiště odjíždět v intervalu deseti minut. Zásadní je také překlenutí prostoru kolejí, aby došlo k pěšímu propojení ulice Opletalova a Na Florenci.
Výkup pozemků
K posunu v samotném plánování stavby však došlo i na další frontě. Praha se totiž dohodla se Správou železnic, že vykoupí některé potřebné pozemky. „Aby tohle všechno vzniklo, je třeba nejdřív získat veškeré pozemky – část z nich je nyní k prodeji, Správa železnic se zdráhá je vykoupit, protože nemá doposud vydané územní rozhodnutí. Město tedy samo přistoupí k výkupům této strategické lokality, aby se nestalo, že nám tyto cenné pozemky uniknou,“ uvedl na Facebooku radní Jan Chabr (Spojené síly pro Prahu).
Rychlodráha na letiště! 🚄 edit: správnější pojem železnice na letiště! Dnes jsme na radě schválili nesmírně důležitý...
Posted by Jan Chabr on Monday, November 23, 2020
Správa železnic doufá, že se cestující svezou na největší české letiště po moderní železnici ještě během této dekády. Emoce budily takzvané střešovické tunely, proti jejichž ražení se postavili někteří obyvatelé Střešovic a Břevnova, kteří nechtěli, aby vlaky jezdily pod jejich domy.
Správa železnic předložila odborné zahraniční posudky, které jejich variantu schvalují. Počítá proto s dokončením stavby mezi lety 2028 a 2029. V současné době připravuje tři úseky pro stavební povolení. Příští rok chce Správa železnic vypsat dva tendry na realizaci stavby, a to pro úseky Praha-Bubny – Výstaviště a Kladno – Kladno-Ostrovec. „Dosud stále počítáme s dokončením celé stavby v letech 2028 až 2029,“ sdělil pro CNN Prima NEWS za Správu železnic Marek Illiaš.