Podnikatel Kellner nehodu vrtulníku na Aljašce přežil. Zemřel při čekání na záchranu

Zakladatel skupiny PPF Petr Kellner byl nejbohatším Čechem.

Objasnění průběhu Kellnerovy nehody (zdroj: CNN Prima NEWS)

Tragickou nehodu na Aljašce český podnikatel Petr Kellner i lyžařský průvodce Gregory Harms přežili, odhalily další důkazy ve vyšetřování, které zveřejnil web Anchorage Daily News. Dlouhé čekání na záchranu se jim však stalo osudným. Jediným přeživším z celé posádky je český snowboardista David Horváth. K nehodě došlo před rokem v březnu.

Zakladatel skupin PPF Petr Kellner i uznávaný průvodce Gregory Harms přežili nehodu vrtulníku, zemřeli ale při čekání na záchranu, informuje web Anchorage Daily News. Pomoc se zpozdila kvůli selhání komunikace a sledování letu, jak vyplývá ze dvou podání u federálního soudu v Anchorage. O novinkách ve vyšetřování v Česku informoval web E15.

Po pádu helikoptéry se její trup na ledovci Knik kutálel desítky metrů dlouhým svahem, ve vraku pak přeživší čekali téměř šest hodin na záchranu. Dočkal se jen jediný. V nemocnici strávil Horváth sedm dní v umělém spánku. Dlouhé hodiny v mrazu mu způsobily silné omrzliny a musel podstoupit několik závažných operací.

Jedna z nejsmrtelnějších nehod

Skupina se chtěla v horách věnovat heliskiingu, tedy lyžování s výsadkem z vrtulníku. Jednalo se o jednu z nejsmrtelnějších leteckých nehod heli-skiingu v historii Severní Ameriky.

Při nehodě kromě šestapadesátiletého českého podnikatele a dvaapadesátiletého průvodce Gregory Harmse zahynuli i další tři lidé. Padesátiletý Benjamin Larochaix, Francouz žijící v Česku, a dva muži z Aljašky, osmatřicetiletý Sean McMannany a třiatřicetiletý pilot Zachary Russel.

Dokumenty federálního soudu neuvádějí, jak dlouho Kellner nebo Harms žili, co bylo příčinou jejich smrti, ani neposkytují důkazy, že mohli přežít, kdyby rychlejší upozornění na nehodu vyvolalo rychlejší záchranné akce.

Pilot hledal místo k přistání

Záchranné koordinační centrum, které je zodpovědné za vysílání elitních záchranářů Aljašské národní gardy do horských misí, ale dostalo oznámení o zpožděném vrtulníku více než dvě a půl hodiny po havárii.

Vyšetřovatelé zjistili, že vrtulník manévroval nízko nad hřebenem nad ledovcem, pilot pravděpodobně hledal místo k přistání. Když se záchranáři Aljašské národní gardy dostali k vraku, Horvath stále seděl na sedadle, uvedl vedoucí týmu. Vyprostili ho kolem půl jedné ráno, šest hodin po nehodě. Venku bylo 14 stupňů.

Horváthova advokátka Tracey Knutsonová z Homeru v jednom z podání vykresluje chmurný obraz jeho utrpení: „Uvězněn v rozdrceném vrtulníku plném sněhu, leteckého paliva a krve různých lidí.“ Rok poté se k nehodě vyjádřil třeba na sociálních sítích. „Celý svět se zbláznil. Ztratit kamarády je vždy hrozné. Už je to rok. Chybíte mi, odpočívejte v pokoji,“ napsal Horváth na sociální síti.

Tagy: