INTERVIEW, Aleš Najbrt - 2.6. v 17:30
Logo, ke kterému si lidé najdou vztah, může vydržet i sto let. To uvedl v pořadu Interview grafik Aleš Najbrt, který už 25 let dělá vizuály Mezinárodnímu filmovému festivalu v Karlových Varech. Vedle této dlouhodobé spolupráce navrhl jeden ze zakladatelů grafického Studia Najbrt také logo města Ostrava a během pandemie koronaviru vytvořil se svými kolegy nové písmo s názvem COVID Infected.
„Tvorba grafiky pro filmový festival v Karlových Varech trvá přibližně rok. Už v listopadu máme od ředitele festivalu většinou schválený návrh,“ popsal délku procesu pro CNN Prima NEWS Najbrt. Letošním zrušením festivalu ale Studio Najbrt nepřijde o veškeré příjmy. Od 3. do 11. července se totiž uskuteční projekt TADY VARY ve vašem kině, který by měl být alespoň částečnou náhradou za neuskutečněný vrchol české filmové festivalové sezóny. „Vizuál pro zrušený ročník přesouváme na rok 2021. Teď se podílíme alespoň na náhradním projektu. Akce je to samozřejmě menší, protože odpadá mnoho návrhů pro tištěniny,“ řekl v pořadu Interview Najbrt a dodal, že část ušlého zisku za tento rok mu vedení festivalu kompenzovalo.
Najbrt spolupracuje s festivalem ve Varech už čtvrt století. „Není to jen má práce, ale především kolegů. Občas je to u nás ve studiu taková soutěž, protože vedení festivalu předkládáme několik návrhů. Kdybych to dělal sám, už by ta grafika byla možná nudná,“ vysvětlil. Vedle práce pro náhradu festivalu vytvořilo během koronavirové krize Studio Najbrt také nový a volně stažitelný typ písma se symbolickým názvem COVID Infected. „Určitě si z koronaviru neděláme legraci. Spíše jsme udělali písmo, které se na toto téma hodí. Čísla, kolik lidí ho reálně používá, ale nemáme,“ řekl grafik.
Pro mě je důležité dělat různorodou práci
Na závěr rozhovoru došlo také na to, jestli je rozdíl v tom, zda dělat grafiku plakátů pro velkou masu lidí, nebo například vstupenky do divadla. „Je to pro mě zajímavé, dělat tak různorodou práci. Nejenom tematicky, ale i z hlediska dosahu. Snem designéra ale není zasáhnout co nejvíce lidí. Pro mě je podstatné dělat věci, které mají ohlas a provokují. Klidně i negativně,“ nastínil svou motivaci Najbrt a dodal, že velkou roli pro něj hraje taky zpětná vazba a komunikace se zákazníkem.