Co na to vaše peněženka, Roman Knap - 12.10. v 18:00
V následujících letech se bude muset Česká pošta vyrovnat s řadou velkých výzev a zatím není jasné, zda se tak stane za vedení současného generálního ředitele Romana Knapa. Ten před blížícím se výběrovým řízením v pořadu Co na to vaše peněženka na CNN Prima NEWS uvedl, že zvažuje opětovnou kandidaturu. „Byla by to manažerská výzva,“ řekl. Prozradil také, jak podnik bojuje s vysokými cenami energií.
Do konce roku by měly být známy výsledky výběrového řízení ministerstva vnitra na nového generálního ředitele České pošty. To, zda se do něj přihlásí i její současný šéf Roman Knap, zatím zůstává nejasné. „Ještě to zvážím,“ konstatoval manažer a dodal, že pro jeho rozhodnutí je klíčová i vůle vlády podnik transformovat.
Česká pošta od listopadu zdraží. Ministerstvo vnitra vypsalo tendr na nového šéfa
Česká pošta od příštího měsíce zdraží posílání dopisů, balíků i poštovních poukázek. Doručení obyčejného dopisu podraží o dvě koruny na 21 korun, prioritní psaní doručované do druhého dne pak vyjde na 28 namísto 26 korun. Od příštího roku roku by poštu měl vést nový ředitel, ministerstvo vnitra v pondělí vypsalo výběrové řízení.
„Myslím, že by se Česká pošta měla stát akciovou společnost, aby mohla fungovat podle zákona o obchodních korporacích. To ale v žádném případě nemusí znamenat její privatizaci, sto procent akcií by mohl držet stát,“ vysvětlil Knap. Tento krok by prý pomohl poště k větší konkurenceschopnosti a zároveň zjednodušil její fungování.
Ať už s Knapem, nebo bez něj stojí před Českou poštou řada výzev. „Příští rok bude tím prvním, kdy bude balíková přeprava generovat více zisků než dopisy,“ řekl. Počet listovních zásilek vzhledem k větší oblibě datových schránek podle jeho slov rok od roku klesá.
Od příštího roku se navíc datová schránka stane povinností pro všechny podnikatele. Dosud byla vyžadována jen od právnických osob.
S poklesem zájmu o klasické listovní služby souvisí další problém. Státní podnik provozuje 3 200 poboček po celé České republice, což je finančně náročné. „Hledáme cesty, jak ušetřit. Jednou z nich je program Pošta Partner. Ten má za cíl udržet provoz poboček zejména na vesnicích. Zároveň nakupujeme další auta pro provoz mobilních pošt,“ pravil Knap.
První muž státního poskytovatele poštovních služeb si také uvědomuje nutnost zvýšení mezd svých zaměstnanců. „V prvním roce mého nástupu jsme navýšili platy o deset procent, pak v tom pokračovali po jednotkách. Na tento rok nejsem hrdý, protože jsme je vzhledem k ekonomické situaci nemohli navyšovat. Příští rok to už ale opravdu potřebujeme. Jednání s odbory začíná v polovině listopadu,“ uzavřel Knap.