Skončit nezaměstnaný nebo, jak se lidově říká, „na pracáku“, se může stát každému. Pokud se vám to stalo poprvé, může vám pomoci základní desatero, jak postupovat, abyste zase mohli co nejrychleji začít vydělávat.
Kde najít formulář, který právě potřebuji? Jak ho vyplnit? Jak hledání nové práce co nejvíc urychlit? I takové otázky si můžete klást, pokud jste bez práce poprvé a obáváte se schůzky na úřadu práce. Přinášíme vám srozumitelný souhrn toho, co byste jako noví členové evidence nezaměstnaných měli vědět.
1. Hledání potřebných informací
Potřebujete zjistit více o evidenci uchazečů o zaměstnání, jeho zprostředkování nebo o podpoře v nezaměstnanosti? Možností je několik. Kdo má rád jasné instrukce a kontakt s živými lidmi, nejjistější je pro něj cesta telefonátu. Úřad práce ČR lze kontaktovat za pomoci bezplatné telefonní linky 800 77 99 00. Případně lze napsat e-mail na callcentrum@uradprace.cz.
Ti, kteří zatím nemají náladu na mluvení, mohou zvolit komunikace s chatbotem, tedy virtuálním asistentem. Ten by vás měl informovat za pomoci jednoduchých hesel.
Chatbot neboli virtuální asistent Úřadu práce ČR Zdroj: Archiv FTV Prima/ CNN Prima NEWS
Hodit se mohou také užitečné odkazy na základní témata, která čerstvě nezaměstnaní řeší:
2. Vyplňování formulářů
Tohle bývá noční můra mnohých a v jiných ohledech i velmi vzdělaných lidí. Ale není třeba se bát. Zaměstnanci úřadu práce dobře vědí, jak složitý je mnohdy jejich jazyk pro laika, a tak připravili přehledný seznam žádostí i návod, jak je správně vyplnit. Třeba i Žádost o zprostředkování zaměstnání.
3. Rychlé vyřízení
Podat žádost už umíte, teď ji tedy co nejrychleji dostat tam, kam potřebujete. K úředníkům, kteří ji posoudí. To znamená elektronicky. Zaslat se dá přes datovou schránku (během pár minut vám ji zřídí na poště), případně e-mailem. V takovém případě je nutné mít elektronický podpis (ten vám zařídí jedna z vámi vybraných společností za několik set korun), bez něj musíte do 5 dnů žádost potvrdit písemně nebo ústě do protokolu.
Anebo žádost můžete odevzdat osobně přímo na úřadu práce. V takovém případě úředníci radí se objednat na určitý termín. A samozřejmě můžete využít starou dobrou Českou poštu. Že je to ale způsob podstatně pomalejší, nejspíš víte sami.
Pomoc! Kolega se ve vedru potí, nepříjemný pach zamořil kancelář. Co s tím?
Léto. Období, kdy většina z nás pookřeje. Těšíme se na dovolenou, venku je krásně a sluníčko nám pomáhá udržet si dobrou náladu. Jsou ale místa, kde to platit nemusí. Třeba v kanceláři. I přes vymoženosti 21. století je v ní k padnutí, protože se nedokážete shodnout na nastavení klimatizace. Všichni se potí, někteří víc než ostatní. Říct kolegovi, že by jeho podpaží potřebovalo okamžitou sprchu, není nic příjemného ani pro jednu stranu.
4. Konfliktní situace
Být nezaměstnaný je pro většinu lidí nepříjemnost. A čekání ve frontách na úřadech práce ne právě radostný pocit nezlepšuje. I proto se může stát, že napětí eskaluje v konflikt s jinými uchazeči o práci. Tady zkušení úředníci předesílají: „Respektujte ostatní klienty, kteří jsou v čekárně či jsou odbavováni zaměstnancem Úřadu práce ČR. Úředníci nemohou předjímat dobu jednání s konkrétním klientem, proto je nutno počítat s možným prodloužením čekací doby.“
5. Převzetí žádosti o zprostředkování zaměstnání a o podporu v nezaměstnanosti
Obojí patří k povinnostem Úřadu práce ČR. Způsoby předání jsme vypsali v bodu č. 3. Pokud úředníkům některé údaje chybí nebo potřebují cokoli dovysvětlit, vyzvou vás k doplnění všeho potřebného.
6. Stav podaných žádostí
Jsou vyřízené? Nebo je úředníci právě posuzují? Pokud to chcete vědět, musíte se obrátit přímo na příslušnou pobočku úřadu práce.
7. Povinnosti uchazečů o zaměstnání
Tady pomůže Základní poučení uchazeče o zaměstnání. Nicméně to uvítají snad jen ti, kteří se potřebují zabavit za každou cenu. Pro ty, kteří mají na práci důležitější věci než se prokousávat hutně popsanými dokumenty, zjednodušeně platí: Všechny změny, které mohou ovlivnit vaše další setrvání v evidenci uchazečů o práci a na vyplácení podpory v nezaměstnanosti, je nutné ohlásit do osmi dnů, kdy se o nich dozvíte.
CEO, ASAP a další. Cizí pracovní výrazy mohou leckoho mást, jak jim rozumět?
ASAP, outsourcing nebo třeba recruitment. Mít práci v kanceláři znamená setkávat se den co den s cizími výrazy, které ovšem postupně zakotvily i v Česku. Slyšíme je od nadřízených, čteme je v e-mailech nebo výročních zprávách. S tím, jak se vzájemně propojuje a spolupracuje celý svět, nastává pro zaměstnance nová povinnost – všechny tyto výrazy znát.
8. Jak se posunout směrem k nové práci
Jak hledat nové místo, případně jak sepsat CV nebo jak se chovat a co říkat při pohovoru? I s tím dokážou pomoci zaměstnanci úřadů práce. Slouží k tomu individuální i skupinové poradenství. Užitečných rad se zájemci dočkají také v rámci poradenského programu s konkrétním tematickým zaměřením.
9. Výběr vhodné profese
Pokud si nejste jistí výběrem profesního oboru, hodit se vám bude zkratka IPS. Informační a poradenské středisko, kde vám s rozhodnutím o další kariéře pomůžou poradci prostřednictvím profesní diagnostiky.
Pokud si nejste jistí, jestli se na IPS obrátit, podívejte se na video, které vám pomůže se rozhodnout.
10. Rekvalifikace
Sice obšírnější ale stále stravitelné informace o rekvalifikačních kurzech najdete tady. Kdo ví, o jaký druh rekvalifikace má zájem, může si rovnou podat žádost. Tu následně posoudí komise.