Otevírání obchodů (zdroj: CNN Prima NEWS)
Češi vzali po rozvolnění protikoronavirových opatření obchody útokem. Například ve Freeport Fashion Outlet v Hatích propuklo davové šílenství, ze kterého vzniklo i několik videí. Ta se nyní šíří po sociálních sítích. Důvodem nákupní horečky byly značné slevy na sortiment.
Davy běžících lidí hned po otevření. Videa z návalu ve Freeport Fashion Outlet, která se nyní šíří po internetu, natočili zaměstnanci obchodů. Reakce zákazníků byla podle ředitele obchodního centra Jana Procházky způsobena dlouhou dobou lockdownu a značnými slevami některých prodejen. „Sleva činila více než 50 procent na už zlevněné zboží, takže si bylo možné nakoupit za 80procentní slevy,“ vysvětlil pro CNN Prima NEWS Procházka.
Dnes rano Freeport Hatě Zdroj: stazeno z internetu
Posted by Martin Habr on Monday, May 10, 2021
„Za provozovatele mohu říct, že mimořádné slevy, které obchodníci nabízí, jsou z toho důvodu, že jsou opravdu přezásobeni a potřebují proměnit zásoby v hotovost, aby mohli nastartovat regulérní sezonu,“ dodal Procházka s tím, že videa nebyla součástí žádné kampaně obchodního centra.
Na sociálních sítích se pod příspěvky rozjely vášnivé diskuze. „Vypadá to jako nějaké závody. Opravdu lidé takhle blázní?“ ptala se jedna z uživatelek. „A do fitka nebo restaurace nemůžeš, to je fakt vtipný,“ napsala další.
Dopoledne proudily davy lidí také brněnskou Galerií Vaňkovka. Někteří nakupující by za normálních okolností tuto část dne trávili v práci. „Vzala jsem si dovolenou, potřebuji nějaké oblečení na léto,“ poznamenala jedna z žen při prohlížení šatů. „Neradi nakupujeme přes e-shop, jsme stará škola, rádi si všechno osaháme a prohlédneme,“ dodala další.
V pražském Obchodním centru Lužiny se ráno vytvořila fronta u prodejny oděvů značky Kik již 30 minut před jejím otevřením. Vzhledem k omezenému počtu zákazníků před ní stáli lidé ještě po poledni. Majitel obchodního centra UDI Group očekává, že se v něm návštěvnost zvýší až o polovinu. „S ohledem na odloženou spotřebu očekáváme v prvních dnech a týdnech zvýšenou poptávku po nákupech a s tím spojený zvýšený až mimořádný počet zákazníků v obchodním centru. Úklid i ostraha jsou proto posíleny a zákazníci nemusí mít obavy o hygienu prostředí,“ řekla mluvčí Marcela Fialková.
Miliardové ztráty obchodníků
V obchodech platí limit 15 metrů čtverečních na jednoho zákazníka. Lidé musejí mít zakrytá ústa a nos a u vstupu do obchodu by si měli dezinfikovat ruce. Stravovací provozy v obchodních centrech mohou dále vydávat občerstvení jen s sebou. Nesmějí fungovat dětské koutky, kina nebo fitness centra.
Desítka největších nákupních center v Česku vykázala rok před pandemií tržby v hodnotě sedmi miliard korun. Loni následoval pád o třetinu a letos budou ztráty pokračovat.