Držitelé časových kuponů na pražskou MHD si mohou od pondělí 11. října na 15 minut zdarma vypůjčit sdílená kola společností Rekola a Nextbike. Informovali o tom zástupci magistrátu, poskytovatelů a organizace Ropid, která se stará o pražskou veřejnou dopravu. Zkušební provoz potrvá do začátku příštího roku, poté ho město vyhodnotí a případně vypíše tendr na trvalého provozovatele.
Kolo si mohou až čtyřikrát denně půjčit držitelé všech časových kuponů, musí však používat mobilní aplikaci Lítačka, s pomocí které se výpůjčka provádí. „Chceme tím zejména vylepšit a zefektivnit dopravu občanů na poslední míli nebo poslední stovky metrů od stanice metra nebo zastávky tramvaje,“ řekl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Cyklisti jsou pro řidiče lovnou zvěří. Odstup 1,5 metru místy není možný, říká expert
V některých případech nebude možné dodržet 1,5metrovou vzdálenost při předjíždění cyklistů, jak požaduje kontroverzní novela zákona. Na silnicích chybí ohleduplnost, jinak by nebylo třeba psaných pravidel, řekl dopravní expert Martin Kořán. Zatímco se cyklisté mnohdy nevěnují řízení a ani nemusí absolvovat zkoušky, aby mohli na komunikace, řidiči motorových vozidel naopak vnímají lidi na kolech jako „lovnou zvěř“, dodal ve Zprávách+ na CNN Prima NEWS.
Město provozovatelům za každou výpůjčku zaplatí 12 korun, na zkušební projekt podle dřívějšího rozhodnutí radních vyčlenilo 2,4 milionu korun. Po jejich vyčerpání provoz vyhodnotí a připraví trvalé řešení. „Očekávám, že někdy v příštím roce by se soutěžili provozovatelé bikesharingu, kteří by byli do systému MHD trvale zapojeni,“ uvedl náměstek.
Náměstek dále řekl, že město v posledním roce ve spolupráci s dopravním podnikem a městskými částmi instalovalo stojany na kola u stanic metra, ale jinak je distribuce kol na provozovatelích. Dva poskytovatelé zapojeni do zkušebního projektu jsou podle něj jediní, kteří se přihlásili. „Ještě jsme kontaktovali Lime, který má elektrokola, ale ti s námi nechtěli spolupracovat a koloběžky jsme do toho zapojovat nechtěli,“ vysvětlil.
Magistrát kritizuje elektokoloběžky
Ředitel městské firmy Operátor ICT Michal Fišer doplnil, že mobilní aplikaci Lítačka nyní aktivně používá 200 až 250 tisíc uživatelů a staženou ji má asi 700 tisíc lidí.
Elektrická vozítka dál kolonizují města. Za jejich špatné používaní hrozí i vězení
Elektrická vozítka se během chvíle stala nedílnou součástí snad každého většího evropského města. Obliba elektrokoloběžek, elektrokol či elektrických skútrů narůstá zejména díky snadnému používaní. Prostě jen nasednete a jedete. Existují ale i „bezemisní“ vozítka, na která je potřeba řidičské oprávnění, homologace STK či registrační značka, jenomže to ví málo lidí. Přitom za řízení takové elektrokoloběžky hrozí vysoká pokuta a dokonce i vězení. Co, kde a za jakých podmínek tedy můžeme legálně používat?
V Praze provozují sdílená kola či elektrokola firmy Rekola, NextBike, Bolt, Lime nebo Homeport. Praha v minulém volebním období uzavřela memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků.
Magistrát i centrální městské části však kritizují společnost Lime, která v metropoli provozuje sdílené elektrokoloběžky, že podle nich nedostatečně vymáhá pravidla pro odkládání vozítek a jejich pohyb na chodnících. Současné vedení města v roce 2019 memorandum s firmou vypovědělo.
Magistrát podle dřívějších informací připravuje nové memorandum, které má zahrnovat jak provozovatele sdílených kol, tak elektrokoloběžek. Zároveň zastupitelé města v červnu schválili, že Praha navrhne novelu zákona, která by umožnila omezit rychlost jízdy pro kola a elektrokoloběžky na chodnících, kde mohou díky výjimkám jezdit, na méně než stávající limit 20 kilometrů za hodinu.