Cyklisti jsou pro řidiče lovnou zvěří. Odstup 1,5 metru místy není možný, říká expert

Cyklista

Cyklisté a 1,5 odstup od nich

V některých případech nebude možné dodržet 1,5metrovou vzdálenost při předjíždění cyklistů, jak požaduje kontroverzní novela zákona. Na silnicích chybí ohleduplnost, jinak by nebylo třeba psaných pravidel, řekl dopravní expert Martin Kořán. Zatímco se cyklisté mnohdy nevěnují řízení a ani nemusí absolvovat zkoušky, aby mohli na komunikace, řidiči motorových vozidel naopak vnímají lidi na kolech jako „lovnou zvěř“, dodal ve Zprávách+ na CNN Prima NEWS.

Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půl druhého metru. Novela zákona, kterou schválili poslanci, ale rozpoutala ohnivou diskuzi. S novým pravidlem nesouhlasila jak řada řidičů, tak někteří dopravní experti. Mnozí se pozastavují nad tím, jak by se měl 1,5metrový rozestup vymáhat, a naopak očekávají dopravní komplikace.

„Můj osobní pohled je ten, že v některých případech nebude možné tuto vzdálenost od cyklisty dodržet. Zejména tehdy, pokud se bude jednat o silnici třetí třídy, popřípadě lesní cestu,“ uvedl ve vysílání dopravní psycholog Martin Kořán. Hrozí, že se na těchto komunikacích budou tvořit kolony, a ve chvíli, kdy nějakému řidiči rupnou nervy a pokusí se všechny předjet, může v protisměru dojít ke srážce.

KOMENTÁŘ: Zbytečná válka mezi cyklisty a řidiči. V Kodani si dokáží všichni vyjít vstříc

Zákon o 1,5metrovém rozestupu při předjíždění cyklistů znovu rozvířil nekonečnou zákopovou válku, která v Praze probíhá mezi zastánci cyklistické a automobilové dopravy. Dopravní prostředek však v tomto souboji působí často pouze jako symbol stále vyhrocenějšího sváru mezi takzvanými progresivity a konzervativci, kteří nechtějí ustoupit ani o píď. Kodaň přitom ukazuje, že si všichni účastníci dopravního provozu mohou vyjít vstříc.

„Kdyby byli všichni ohleduplní a slušní, tak by takového zákona nebylo potřeba. Ale bohužel existují řidiči, kteří berou cyklisty jako lovnou zvěř, a najíždějí těsně k nim. V momentě, kdy by lidi dodržovali základy slušného chování, mohli bychom se bez psaného pravidla obejít,“ konstatoval na CNN Prima NEWS.

Ovšem ani cyklisté podle něj nejsou zcela bez škraloupu. Zatímco motoristé musí projít různými zkouškami, aby získali řidičák, majitelé kol takovou povinnost nemají a mohou vyrazit na cestu hned. Potom se podle Kořána nabízí otázka, zda všichni cyklisté znají a důsledně dodržují pravidla silničního provozu.

„Myslím, že ta informovanost tu není. I ten nejposlednější amatér, který chce jezdit na pionýru, musí složit nějaké zkoušky, aby mohl na silnici. Cyklista, který si pořídí elektrické kolo a jezdí prakticky srovnatelnou rychlostí jako mopedista, žádné školení absolvovat nemusí,“ upozornil ve vysílání na nerovné podmínky.

Dopravní expert se také obává, že bude docházet k velkému počtu udávání a řešení přestupků ze strany cyklistů, pokud budou mít pocit, že lidé v autech nedodržují stanovenou vzdálenost. „Dovedu si představit moment, kdy pojede skupina dvou, tří cyklistů, ten poslední vytáhne mobilní telefon a začne nahrávat předjíždějící vozidlo,“ řekl.

Už tak je pnutí mezi cyklisty a řidiči poměrně velké a v mnoha ohledech antagonistické. Na relativně úzké české silnice se ale podle Kořána občas jednoduše vedle sebe nevejdou.

„Ten nesoulad je pochopitelný. Když vidíte po silnici jet dva cyklisty vedle sebe a zoufalý automobilista se je snaží předjet, případně na ně zatroubí, a oni mu ukážou prostředník, tak to nepřispívá k ohleduplnému chování a vzájemnému vztahu obou skupin. Měli by si uvědomit, že všichni na tu silnici patří. Jen ohleduplnost jim může nastolit status quo, že se tam navzájem nezabijí,“ doplnil pro CNN Prima NEWS.

Jak měřit vzdálenost od cyklistů? Nikdo neví

Reportér CNN Prima NEWS Karel Zídka, který se problematice věnoval ve své televizní reportáži, vnímá novelu zákona jako možný zdroj dalších budoucích nevraživostí. Navíc se kolem nového pravidla točí spousta nezodpovězených otázek, hlavně co se týče měření a vymáhání trestů.

„Je to začarovaný kruh. Nejdřív mi policejní prezidium řeklo, že to řeší s ministerstvem dopravy. Tam mi řekli, že by to měl řešit předkladatel, tedy poslanec ČSSD Petr Dolínek. A ten zase říkal, že by to měla vyřešit policie. Jak by se to dalo měřit, těžko říct. Ve Francii, kde k tomu mají uzpůsobené silnice, to měří laserem. Nebo by se to měřilo vrtulníky, které by se zaměřily na odstupy mezi řidiči, ale to mi přijde vytržené z reality,“ řekl ve Zprávách Plus. Podle Kořána by byly spíše použitelnější drony.

Mluvčí Policejního prezidia ČR Hana Hrubešová upozornila na fakt, že je dopravních nehod s účastí i se zaviněním cyklisty čím dál více. „Bohužel nám tato čísla rostou od roku 2019. Nejčastější příčinou bývá to, že se cyklisté nevěnují plně řízení jako řidiči motorových vozidel,“ sdělila redakci CNN Prima NEWS.

Tagy: