Poslední šance na záchranu ikonického pražského mostu. Změní britští inženýři Kupkův názor?

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se má do konce roku rozhodnout, zda bude zbourán, či zachován proslulý železniční most pod Vyšehradem. Do Prahy přicestovali britští inženýři, kteří chtějí dokázat, že lze most navzdory špatnému technickému stavu zachránit. Pokud však chtějí ministrovo rozhodnutí ovlivnit, musí jej nejdříve přesvědčit, aby finální verdikt o několik měsíců odložil.

Specialisté na mostní konstrukce David MacKenzie, Ian Firth, Andreas Galmarini a Eugen Brühwiler ve spolupráci s architektem a inženýrem Petrem Tejem připravují podrobný návrh opravy mostu pod Vyšehradem, aby mohl být zachován navzdory plánům Správy železnic, která chce postavit most nový.

ČTĚTE TAKÉ: Pražský železniční most se záchrany zřejmě nedočká. Kupka vyzývá k rychlému řešení

„Tým elitních mostařů spojilo vědomí, že je most ikonickou stavbou v pražském panoramatu mezi Vyšehradem a Pražským hradem a zároveň zapsanou kulturní památkou, která spadá pod ochranu UNESCO,“ sdělil někdejší pražský náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Moderní a šťastné, říkají k „novému hlaváku“ lidé oslovení redakcí na nádraží. Hlasujte také

Přestože návrh na výraznou přestavbu Hlavního nádraží v Praze vzbudil značné emoce ve společnosti, cestující oslovení přímo na nádraží netají své nadšení. Redakce CNN Prima NEWS vyrazila s kamerou právě na „hlavák“, aby se poptala, co si o návrhu na moderní pojetí pražského dopravního uzlu myslí ti, kterých se to nejvíce týká. V drtivé většině u pasažérů převažovaly pozitivní reakce.

Zpracovaná dokumentace bude nabídnuta k využití ministru dopravy Kupkovi do konce února 2024. „O budoucnosti mostu má rozhodnout pan ministr dopravy Martin Kupka, bohužel ze Správy železnic má pouze podklady ke zbourání mostu a stavbě nového. Až teď konečně díky mezinárodnímu týmu inženýrů získá též podklady k rekonstrukci mostu,“ doplnil Scheinherr.

Ministr Kupka přitom několikrát zmínil, že své rozhodnutí oznámí do konce roku. Scheinherr se tak bude snažit společně se svými kolegy ministra přesvědčit, aby s rozhodnutím posečkal alespoň do února.

Správa železnic chce bourat

Úplně jiné plány má však Správa železnic, která upozorňuje rovněž na nedostatečnou kapacitu stávajícího mostu. Nedávno představila vizualizace moderního tříkolejného mostu, který by mohl ten historický nahradit.

„Jednou jsem řekl větu, kterou mi dnes vracejí, že se dá všechno opravit. Ale dnes vidíme, že na dostatečně kapacitní propojení obou břehů bude potřeba alespoň tříkolejný most. Za mě je nový most opravdu potřeba. To ale neznamená, že nevnímám, co je s tím spojené, ať už z hlediska historického, anebo z pohledu panoramatu,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Svoboda však přesto tvrdí, že na Kupku žádným způsobem netlačí a rozhodnutí zůstává na něm. „Upřímně, já ho nijak nepřesvědčuji. Pan ministr chce mít všechny informace do každého detailu. Všechna fakta dáváme na stůl jak panu ministrovi, tak veřejnosti,“ dodal.

Zda byste chtěli zachovat současný most pod Vyšehradem, či jej nahradit moderní konstrukcí, můžete hlasovat v anketě CNN Prima NEWS.

Přáli byste si zachovat historický železniční most pod Vyšehradem?

Tagy: