Historický železniční most na pražském Vyšehradě zřejmě bude muset být odstraněn a nahrazen novým. Správa železnic (SŽ) jej totiž považuje za kapacitně nevyhovující a odmítá alternativní studii, podle níž je zachování stávajícího mostu možné. SŽ přišla se svou vlastní architektonickou studií nové stavby, která více respektuje podobu současného historického mostu, než jak tomu bylo u původního návrhu. Na nutnost rychlého řešení apeluje také ministr Martin Kupka (ODS).
„Správa železnic představila aktuální podobu rozpracované architektonické studie nového trojkolejného mostu na Výtoni, který se v mnoha aspektech liší od původního návrhu a lépe zasazuje novou stavbu do místa,“ napsal ministr na Facebook.
„Ať už bude zvoleno jakékoliv řešení, musí to být řešení rychlé. Most na Výtoni opravdu není v dobrém stavu, a pokud chceme mít železniční most, který bude plnit svou dopravní funkci, musíme k akci přistoupit co nejdříve,“ doplnil Kupka po setkání s pražskými zastupiteli. Jeho mluvčí Filip Medelský pro CNN Prima NEWS uvedl, že by se ministr měl rozhodnout do konce roku.
ČTĚTE TAKÉ: Lanovka by měla propojit Bohnice s Podbabou. Naprostá kravina, zní od kritiků
Bez nového mostu to nepůjde, říká Hlaváček
Mezi příznivce nové podoby mostu patří například pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). „Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy. Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci,“ napsal na sociální síti X.
1/3
— Petr Hlaváček (@Hlavacek_P) November 13, 2023
Debata okolo nového Výtoňského mostu by měla být především o tom, zda Praha chce být městem krátkých vzdáleností s udržitelnou hromadnou dopravou, pěšími a cyklo vazbami nebo bezbariérovými přístupy.
Já v tom mám osobně jasno, takovou Prahu chci!
Proč je nový most třeba?👇🏻 pic.twitter.com/q0muzdNQXP
„Je třeba další kolej. Frekvence přejezdů se zde v budoucnu zdvojnásobí. Názory, že bude stačit stavba metra D, jdou proti datům, která máme. Jít za hranici kapacit by znamenalo pravidelné zpožďování vlaků a diskomfort cestujících. Historický most bude zachráněn a přesunut,“ doplnil náměstek.
S tím však nesouhlasí bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Nedovedu si představit, že v 21. století stát nechá zbourat svou kulturní památku. To by dal návod všem majitelům, jak se ke kulturnímu dědictví naší země mají chovat. Už dávno by takto zbourali Nádraží Vyšehrad, vily v Bubenči a mnohé další, kde by se jim hodilo vybudovat velké developerské projekty. Za město jsme nechal provést nedávno rekonstrukci obou lávek pro pěší a podobně posudky ukazují, že most se dá rekonstruovat s moderními technologiemi a materiály tak, aby vyhovoval i budoucímu provozu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS.
„Samozřejmě je to složitější a náročnější cesta, ale to je obecně u všech kulturních památek, kterým chceme vdechnout nový život. Nakonec se bojím, že projekt zbourání se potáhne dlouhými povolovacími procesy, kdy proti již 2x vystoupilo UNESCO, obě městské části, občanské spolky i Zastupitelstvo hlavního města. Proto nerozumím, proč pan ministr dopravy Kupka a Správa železnic tak moc tlačí na bourání,“ doplnil zastupitel.
Most zachovat lze, tvrdí spolek
Správa železnic aktualizovaným návrhem reaguje na kritiku, kterou vzbudily původní vizualizace zveřejněné před rokem. Zásadním rozdílem je především barva, ta byla původně bílá, ale nová více respektuje současný historický most.
VYŠEHRADSKÝ ŽELEZNIČNÍ MOST@Spravazeleznic představila veřejnosti vítězný návrh budoucí podoby tříkolejného přemostění přes Vltavu v místě stávajícího železničního mostu na pražské Výtoni. 1/6
— Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (@iprpraha) November 24, 2022
► https://t.co/vFGidL7eYN pic.twitter.com/mTdRDG21nN
Konkrétně se však jedná o odpověď na novou studii sdružení Nebourat, která tvrdí, že současný most není potřeba likvidovat. „Realizací vhodných úprav infrastruktur lze zajistit dostatečnou kapacitu pro výhledový rozsah provozu i na dvoukolejné trati. Rozhodující pro počet vlaků bude požadavek na obsluhu Výtoně a Albertova železniční dopravou. Při vhodném kolejovém řešení dopravny Praha-Vyšehrad, uspořádání s nástupištěm u všech tří kolejí, je možné navýšení kapacity ze současných cca 11 vlaků za hodinu a směr na cca 20 vlaků za hodinu a směr,“ píše sdružení.
TECHNOLOGIE MÍSTO BETONU bylo heslo naší dnešní TK, kde jsme představili dopravní studii kolektivu odborníků na dopravních technologie. Závěr je jasný - při chytrém a moderním zabezpečení, se zastávkou Vyšehrad (2 nástupiště, 3 hrany) není 3. kolej potřeba.
— Nebourat (@nebourat_cz) November 8, 2023
Celá studie 👇 pic.twitter.com/em6un5HW6u
Se závěry studie však Správa železnic nesouhlasí. „Zpracovatel studie prezentované spolkem Nebourat chybně interpretuje vstupy do výpočtu kapacity vlaků a také účelově opomíjí některé výhledové linky. Rovněž zavádí nepřípustné zjednodušení odpovídající provozu metra, kdy všechny vlaky jedou spořádaně za sebou, což v případě železniční dopravy není možné. Navrhovaná stanice Praha Vyšehrad je umístěna zcela nevhodně s ohledem na dopravní obslužnost území a vazby na páteřní linky povrchové MHD,“ píše v tiskové zprávě.
Fatálni chyby vykazuje studie také podle IPR.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Podívejte se, jak by mohla vypadat lanovka z Podbaby do Bohnic