Rada hlavního města Prahy schválila nový klimatický plán, který zahrnuje placení mýtného pro řidiče, kteří budou projíždět centrem. Tuto část plánu však kritizují i někteří členové vládnoucí koalice v Praze jako například zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09). Podle něj zavedení mýtného neumožňují současné zákony. „Ekologie nemusí znamenat omezování,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.
První zpoplatněnou oblastí by měla být Praha 1. Řidiče by měly snímat kamery, které za vjezd do centra budou započítávat poplatek. Zatím není jasné, kolik by něco takového mělo šoféry stát. Předpokládá se však, že vjezd pro mimopražské řidiče by měl být dražší než cena denní jízdenky na MHD, což je 110 korun.
„Pokud do centra města projedete vysokoemisním vozidlem, jako je třeba trabant, tak zaplatíte víc,“ uvedl člen rady a náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN). Plán zavedení mýta však kritizují zastupitelé z vládní koalice i opozice.
„České zákony zavedení mýta neumožňují, takže je v takovém případě nutná změna zákona. Sám ale doufám, že než se mýtné v Praze zavede, začne v hlavním městě vládnout pravice, nikoliv aktivisté,“ řekl Jiří Pospíšil z koalice Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL). Aktivisty myslel Piráty, kteří jsou ještě se subjektem Praha sobě jeho koaličním partnerem.
Podle Pospíšila ekologická politika nemusí jít nutně přes omezování. On sám v klimatickém plánu podporuje spíš investice do infrastruktury a moderních technologií, jako jsou elektromobily.
Udženija: Klimatický plán jsou vzdušné zámky
Zástupci z pražské opozice, v níž je ODS a hnutí ANO, zas upozorňují, že zavedení mýta by měla předcházet dostavba Městského okruhu s několika tunely, dokončení Pražského okruhu či dostavba metra s linkou D.
„Klimatický plán jsou vzdušné zámky, které jsou nesplnitelné. Nechápu, jak někdo může vůbec uvažovat nad mýtem, když nejsou dokončené okruhy. Pro ty ale koalice naopak nedělá nic,“ řekla pražská zastupitelka Alexandra Udženija (ODS). Za to kritizovala i Pospíšila, který je v rámci koalice Spolu sice její politický spojenec, ale na pražském zastupitelstvu oba sedí na jiné straně barikády.
Sám Pospíšil přiznal, že se mu do koalice s Piráty příliš nechtělo, v první řadě se chtěl ale vyhnout spolupráci s hnutím ANO. I v případě, že by se plán mýtného skutečně nakonec realizoval, jeho uvedení do provozu bude trvat několik let.