Mýto v Praze (zdroj: CNN Prima NEWS)
Plány na zpoplatnění vjezdu do centra Prahy nejsou v hlavním městě žádnou novinkou. S nápadem přišel už před téměř patnácti lety tehdejší primátor ODS Pavel Bém. Současná koalice Pirátů, Prahy sobě a Spojených sil pro Prahu návrh pouze oprášila a v rámci klimatického plánu ho opět zvedla. Mýto by se podle náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) mohlo zavést už v roce 2025. Současná ODS ale před poplatky varuje. Jde podle nich o vydírání řidičů.
„V roce 2009 spustíme pilotní a o rok později reálný projekt zpoplatnění vjezdu do historické části města. Mýtné. To určitě populární nebude. Slibujeme si ale od toho pokles vjezdu do těchto částí města o dvacet až třicet procent. Platiti budete podle toho, jak dlouho tam budete. Můj soukromý odhad je od padesáti asi do sto padesáti korun za den,“ uvedl v rozhovoru pro iDNES v roce 2007 Bém.
Právě cena kolem 100 korun se skloňuje i dnes. Současné vedení ale zatím komplexní návrh zavedení mýtného nepředstavilo. Spekuluje se o tom, že by se cena měla odvíjet od stáří auta a měla by existovat i různá pásma.
Mýto v roce 2025
Vedení si zatím pouze schválilo tzv. klimatický plán, který má za cíl až do roku 2030 zlepšit klima v hlavním městě. A jednou z cest je právě i zavedení mýta a o termíny spuštění se hovoří jako o roce 2025.
Za průjezd Prahou si zaplatíme. Vedení města odkleplo plán na zavedení mýta
Ačkoliv vedení Prahy za dva a půl roku na radnici výrazně nepokročilo ve stavbě pražských okruhů či linky metra D, schválilo si vizi na zavedení mýtného za vjezd do centra. A to už od roku 2025. Podle současného náměstka pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) je zpoplatnění nevyhnutelné a je třeba ho vnímat jako součást balíku opatření, který má v důsledku vést ke zlepšení klimatu v hlavním městě.
„Plán udržitelné mobility Prahy a okolí počítá od roku 2025 se zavedením systému zpoplatnění automobilové dopravy na základě ujeté vzdálenosti. Možnosti nastavení systému posoudila v roce 2020 studie proveditelnosti, která doporučila nejprve zpoplatnit území cca 10 km², do kterého zajíždí více než 500 tisíc vozidel. V závislosti na velikosti poplatku by mohlo dojít k poklesu intenzity dopravy v placeném úseku o 20 až 30 %,“ uvádí se v dokumentu, který má redakce k dispozici.
Poplatky za vjezd do centra města kritizuje současná opozice. Podle té je nutné nejdříve dostavět vnitřní i vnější okruh ve městě, aby měli lidé možnost Prahu vůbec objet.
ODS: Je to vydírání řidičů
„Je to absolutně nesystémový aktivismus a honba na řidiče. Všechny studie říkají, že o zavedení mýta, v jakémkoliv městě, se může uvažovat, pouze pokud jsou hotové okruhy a radiály. Kudy ti lidé pojedou? Je to absolutní nesmysl,“ rozčílila se předsedkyně zastupitelského klubu v Praze Alexandra Udženija.
Její strana by tak za současného stavu mýto nepodpořila. „V tuto chvíli nejsem pro za žádných podmínek. Pokud lidé nemají kudy jezdit, tak je nemůžeme takhle vydírat. Kdyby ODS byla na magistrátě, tak by se okruhy zásadně posunuly. Politici, kteří tam sedí, s okruhy neudělali vůbec nic,“ dodala.
A odložení řešení by uvítalo i opoziční hnutí ANO. „Vždycky jsem usiloval o to, aby se dopravní projekty urychlily. Teď bych si naopak přál, aby se to zadrhlo do té doby, než se dostaví pražský a městský okruh a související P+R parkoviště na periferii Prahy,“ řekl CNN Prima NEWS šéf zastupitelů ANO Radomír Nepil.
Pavel Bém Zdroj: Profimedia.cz