Prodávejte větší balení, jídlo bude levnější, tvrdí Potravinářská komora
Prodávejte větší balení a jídlo bude levnější, tvrdí Potravinářská komora. Podle ní potraviny prodražují i náklady na obaly, a to i o dvacet procent. Někteří ekonomové navrhují, že by se například salámy a sýry prodávaly v baleních po 200 gramech, namísto stávajících stogramových. Jenže podle zástupců obchodů větší balení zákazníci nechtějí.
Mlékárna v Polné na Vysočině dodává sýry jak za hranice, tak do obchodů v Česku. Zatímco v cizině chtějí co největší balení, u nás je to prý naopak. „V České republice jsem si řekl, že zkusíme 300 gramů. Hned mi náš marketingový ředitel vzkázal, že v žádném případě,“ uvedl jednatel Mlékárny Polná Miloš Kvasnička.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Jak ušetřit a vyzrát na ceny v obchodech? Nemějte velké oči, radí ekonomové
Balení sýra z mlékárny má 150 gramů. Výrobce tvrdí, že by se do stejného obalu vešlo až 300 gramů sýra. „Čím menší balení, tím dražší je obal,“ sdělil Kvasnička. Přitom právě obal se na ceně potraviny může podílet až z 20 procent. „Když si jdeme koupit nějakou potravinu, tak si s ní kupujeme spoustu igelitu. To znamená, že poměr toho balení vůči potravině je u nás celkem velký v porovnání se zahraničím,“ popsal ekonom Petr Bartoň.
PŘEHLEDNĚ: Máslo, cukr i vejce rapidně zlevňují. Za kolik dnes seženete základní potraviny?
Češi se konečně mohou těšit ze zlevňování potravin. Nižší ceny mohou najít zejména u základních produktů, které v posledních měsících nebývale zdražovaly. Pád cen lze pozorovat například u másla, vajec nebo mouky. Tyto položky přitom v posledním roce zdražily až o několik desítek procent.
Zatímco salámy a šunky v letácích z Německa a Polska mají 200 i více gramů, v Česku se prodávají především stogramová balení. „Češi mají rádi menší balení ze dvou důvodů. Tím prvním je, že raději obnovují potraviny, které mají v ledničce, a nechtějí ta větší balení, aby několik dní po sobě jedli to stejné. Druhým důvodem je také obava ze zbytečného plýtvání,“ vysvětlil Tomáš Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu. Potravinářská komora upozorňuje ale i na třetí důvod. „Je to taková spíše psychologická záležitost. Dost často to balení evokuje nějakou porci, třeba denní dávku,“ sdělila prezidentka Potravinářské komory Dana Večeřová.
„Mám rodinu a děti, takže bych brala větší balení,“ řekla jedna z dotazovaných v anketě CNN Prima NEWS. „Když toho bude víc a bude to stát méně peněz, tak samozřejmě větší,“ sdělil další. „Sto gramů mi stačí,“ řekl jiný z dotazovaných. Zástupci supermarketů také tvrdí, že většina Čechů chodí do obchodů i třikrát týdně, na rozdíl od spotřebitelů v zahraničí, kteří jdou jednou, ale pro velký nákup.