S koncem zimy se na silnicích objevují nové praskliny a výmoly. Na stavu komunikací se totiž ve velké míře podepisuje také počasí. Dopravní experti proto doporučují na místech, která neznáte, sundat nohu z plynu. Olomoucký kraj má v plánu v letošním roce do oprav silnic investovat až miliardu korun.
„Je to celkem tankodrom. Nejezdí se tady moc dobře,“ stěžují si řidiči na stav hlavního tahu v obci Horka nad Moravou. Podvozky aut tam dostávají skutečně zabrat. „No je to hrůza. Vidíte, dají tady značku a tím je cesta spravená.“
Dalším příkladem může být cesta z Kocourovce na Doloplazy. Tam už díry a záplaty splývají v jeden celek. Neutěšeného stavu silnic v Olomouckém kraji si všímá i hejtmanství, které se rozhodlo letos vyčlenit na opravy podstatně vyšší částku než vloni.
MOHLO BY VÁS TAKÉ ZAJÍMAT: Oblíbená učitelka Martina nepřežila čelní srážku. Maturity svých studentů se nedočkala
Dojíždět zimní pneumatiky v létě není dobrý nápad. Odborník vysvětlil, proč neušetříte
Přezouvání zimních pneumatik na letní je sice otravné, ale určitě se vyplatí. Zákon sice na rozdíl od opačného gardu nestanovuje, že by člověk měl v dubnu měnit zimní pláště za letní, po všech stránkách je to ale dobrý nápad. Měkké zimní pláště s hustším vzorkem mají za sucha a tepla horší jízdní vlastnosti a zvyšují i spotřebu. Takže jezdíte méně bezpečně a dráž.
Stovky milionů, možná miliarda
„V úplném souhrnu to může dělat přes miliardu korun. Něco jsou dotační prostředky z Evropy, ty ale ještě nejsou úplně jisté. Jistých je nicméně 700 milionů korun,“ uvedl pro CNN Prima NEWS hejtman Olomouckého kraje Josef Suchánek (STAN).
Seznam úseků, které projdou opravou, je na webu Správy silnic Olomouckého kraje. Do té doby je nutné přizpůsobit jízdu děravým silnicím. Dopravní experti varují před hrubými chybami, které dělá velká část řidičů. Nohu z brzdy sundejte už před výmolem a vyvarujte se divokých pohybů volantem.
„Prudkou reakci volantem může následovat smyk. Vyhnu se sice díře, ale rozbiju si auto o strom. Pokud brzdím až v díře, když mám zablokované kolo, následuje náraz na hranu a protržení pneumatiky. Většinou dojde i k poškození zavěšení kola,“ uvedl dopravní expert BESIP Miroslav Charouz.