Přezouvání zimních pneumatik na letní je sice otravné, ale určitě se vyplatí. Zákon sice na rozdíl od opačného gardu nestanovuje, že by člověk měl v dubnu měnit zimní pláště za letní, po všech stránkách je to ale dobrý nápad. Měkké zimní pláště s hustším vzorkem mají za sucha a tepla horší jízdní vlastnosti a zvyšují i spotřebu. Takže jezdíte méně bezpečně a dráž.
Při pohledu na hluboký, výrazně segmentovaný dezén se laik těžko může bránit prvnímu dojmu solidnosti a tím i výhodnosti a bezpečnosti zimní pneumatiky. Zkrátka, proč „načatou“ zimní gumu „nedojet“ v klidu přes léto a ušetřit za letní variantu? Důvodů je víc, než by se mohlo zdát, a vlastně z celého „problému“ dělají dost jednoznačnou záležitost.
ČTĚTE TAKÉ: Neřídí se kalendářem, ale počasím. Češi s přezutím aut otálejí, někteří raději nejezdí
„Zimní pláště v zimním prostředí a při nižších teplotách pod bodem mrazu mají směs přizpůsobenou tak, že jsou přilnavější a naopak za vysoké teploty přilnavost ztrácí. Ty rozdíly nejsou markantní, ale v krizové situaci to může být opravdu problém,“ vysvětluje majitel pneuservisu v Červeném Újezdě Jaroslav Novotný.
Celoroční pneumatiky na klasické letní nebo zimní nemají. Pro někoho ale mohou být výhodné
Jak už to tak bývá, snaha o nalezení zlaté střední ceny končí kompromisem. Ten ale v případě celoročních pneumatik vůbec nemusí být nevýhodný. V době rostoucích cen všeho možného se pro spoustu motoristů stávají první volbou. Jejich kvalitu hodnotil německý magazín Gute Fahrt.
Konstrukce letních pneumatik odpovídá tomu, že se v létě člověk jezdí zpravidla rychleji a často na mokru, někdy dokonce i ve velmi hustém dešti. Tvrdší směs a běhoun s širokými obvodovými drážkami jim v takových podmínkách propůjčují daleko lepší bezpečnostní parametry. Zimní pneumatiky, které mají měkčí směs a zcela jiný dezén běhounu, jsou proto v létě výrazně méně bezpečné.
„Vůz je při dešti hůře ovladatelný a jízda je také za každého počasí výrazně méně pohodlná. Především se však zimní pneumatiky při vyšších teplotách přehřívají, což má za následek prodloužení brzdné dráhy. Zimní pneumatiky jsou proto v létě nepohodlné a nehospodárné, ale zejména méně bezpečné,“ doplňuje Novotný.
Negativa jasně převládají
Vedle horší ovladatelnosti zvyšuje zimní obutí v teplém počasí spotřebu a současně se dramaticky krátí jeho životnost. Výrobci pneumatik doporučují přezout, už když se průměrná denní teplota zvýší nad hranici 7 °C, což je běžná realita březnových dnů. Je to z toho důvodu, že se dezén zimních pneumatiky při vyšších teplotách rychleji opotřebovává. „Měkčí směs a velké množství drážek mají při vyšší teplotě za následek větší hlučnost, vyšší počet záběrových hran se zase projevuje negativně na hodnotě spotřeby,“ vypočítává Novotný další negativa častého nešvaru.
Kdo chce ušetřit za přezouvání, nikoli za kvalitu pneumatiky, mohl by v rámci úspor sáhnout po celoročních pneumatikách. Jejich používání má ale také svá pravidla a rozhodně se nehodí jako řešení pro každého řidiče, obzvlášť ne pro ty, kteří ročně najezdí tisíce kilometrů. „Celoroční pneu jsou v dnešní době už dobré, ale stále je to jen určitý kompromis. Doporučil bych je pouze na druhé auto v rodině, na krátké trasy nebo občas po městě,“ uzavírá odborník.