Od neděle začnou na železnici jezdit vlaky podle nového jízdního řádu. Největší změnou bude výměna dopravců na některých tratích, například mezi Ústím nad Labem a Kolínem, kde místo Českých drah začne jezdit RegioJet. U většiny linek se pak pouze upraví čas odjezdu, případně mírně i jejich trasa. Na kolejích budou také desítky nových vlaků. S prodejem jízdenek začali dopravci už během podzimu.
České dráhy plánují v novém jízdním řádu vypravovat denně v průměru 6 783 spojů osobní dopravy, z toho bude denně v průměru 478 dálkových vlaků. Vlaky ujedou během nového jízdního řádu přibližně 118 milionů kilometrů. Dráhy vedle vnitrostátních spojů v rámci nového jízdního řádu budou jezdit také do Německa, Polska, na Slovensko, do Maďarska, Rakouska a do Švýcarska.
České dráhy modernizují. Legendární červené motoráky míří do muzea
Orchestrion či akvárium. To jsou přezdívky legendárního červeného motoráku, který na českých železnicích a lokálkách jezdí téměř 50 let. Jeho kariéra je u konce. České dráhy ho postupně nahrazují modernějšími vlaky, z motoráku se stává muzejní vozidlo.
Firma spolu s novým jízdním řádem nasadí desítky nových vlaků. Hlavní novinkou budou vlaky InterJet, které budou jezdit na linkách z Prahy do Chebu. Další nové vlaky dopravce vypraví na severní Moravě či v západních Čechách. Dopravce také od příštího roku tradičně navýší ceny jízdného, a to v průměru o 3,2 procenta. Dráhy zohledňují inflaci do svých tarifů každoročně.
Největší změnou v jízdním řádu RegioJetu je vstup na linku R23 Ústí nad Labem – Mělník–Nymburk–Kolín. Dopravce zde po úspěchu v soutěži ministerstva dopravy nahradí České dráhy. Denně bude RegioJet na trati vypravovat celkem 16 spojů, osm v každém směru. Další změny se týkají dálkových spojů mezi Prahou a Brnem, které od neděle budou zastavovat také ve stanicích Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou a Kolín.
Změna dopravce na Českolipsku
Leo Express zachoval svých 16 spojů, dva zpáteční spoje na Slovensko a také víkendové spojení do Krakova. Podle mluvčího Emila Sedlaříka se dopravce snažil i přes plánované výlukové práce zachovat také co nejpodobnější jízdní časy svých dálkových vlaků. Bez velkých změn by měl pokračovat i provoz vlaků Arrivy a dalších dopravců.
Dopravce se vymění i v některých regionálních tratích. Změny čekají cestující například na Českolipsku, kde na trati z Mladé Boleslavi přes Českou Lípu do Rumburku budou místo Českých drah jezdit vlaky Trilex německé společnosti Die Länderbahn.
Cestující budou moci druhým rokem také využívat jednotné jízdné na železnici. Stejně jako u Českých drah se jeho cena navýší o inflační 3,2 procenta.