Kariéra legendárního červeného motoráku je u konce
Orchestrion či akvárium. To jsou přezdívky legendárního červeného motoráku, který na českých železnicích a lokálkách jezdí téměř 50 let. Jeho kariéra je u konce. České dráhy ho postupně nahrazují modernějšími vlaky, z motoráku se stává muzejní vozidlo.
Vývoj motoráků probíhal už v 60. letech minulého století. První prototyp přišel na železnici už v roce 1973. „Je to staré a jednoduché vozidlo, docela příjemně se s tím jezdí,“ popisuje strojvůdce Milan Hruška.
České dráhy si stále drží flotilu 177 těchto motoráků, které dokáží uhánět rychlostí 80 km/h a pohání je motor Liaz pod podlahou. „Motorové vozy řady 810 postupně mizí z našich tratí, protože dosáhly své životnosti a nesplňují současné požadavky. Proto jsou nahrazovány mladšími typy bezbariérových vozidel,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
České dráhy kupují motorové vozy z ciziny, nebo staré vlaky modernizují. Vlaky řady 810 provozuje i několik soukromých dopravců. Ti s nimi počítají i dál. Třeba na nostalgických retrolinkách.
„Zlatý motorák. Je to konstrukčně jednoduché vozidlo. Jde jej opravit šroubovákem a kladívkem,“ říká ředitel dopravní firmy Klub železničních cestovatelů Karel Augusta. Společnost provozuje čtyři vozy řady 810.
Cestující nepotřebují sepisovat romány
Někteří cestující si ale stěžovali na páchnoucí toalety nebo velké horko uvnitř vozu. „V tom vozidle nepotřebujete sepisovat romány. Cestující potřebuje, aby vozidlo svítilo, topilo, větralo, byl tam záchod a stíhalo přípoje,“ dodává Augusta.
Pravdou však zůstává, že v minulosti levné a lehce opravitelné motoráky řady 810 zachránily provoz na řadě tratí. Bez nich by mnoho lokálek skončilo.