Městský soud v Praze vyhověl žalobě spolku Holešovičky pro lidi a zrušil kolaudační souhlas pro největší část tunelového komplexu Blanka mezi Špejcharem a Pelcí-Tyrolkou. Město podle webu nesplnilo podmínky stavebního povolení, například dokončení Pražského okruhu. Věc se nyní vrátí na silniční úřad pražského magistrátu. Mluvčí Prahy Vít Hofman uvedl, že věc do doručení písemného rozsudku nemůže komentovat. Kolaudaci Blanka získala v roce 2019.
Kolaudace stavby byla ve stavebním povolení podmíněna dokončením vnějšího Pražského okruhu a také snížením emisí a hluku v ulici V Holešovičkách. Podle spolku, který žalobu podal, nebylo splněno ani jedno. Soud mu dal za pravdu. Možnost opětovného udělení kolaudace bude muset znovu posoudit odbor pozemních komunikací a drah pražského magistrátu, uvedla na svém webu Česká televize.
Odbor vykonává tzv. přenesenou působnost státní správy, nespadá proto do kompetence politického vedení města a rozhoduje samostatně. Pražský náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) dříve řekl, že podle právního rozboru odboru byla podmínka dokončení Pražského okruhu neadekvátní, protože město nemůže garantovat státní stavbu, kterou chystá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Mluvčí magistrátu Vít Hofman dnes věc nechtěl komentovat. „Čekáme na písemné vyhotovení rozsudku. Než nám bude rozsudek doručen, se k případu nebudeme a ani nemůžeme vyjadřovat. Soud má na zaslání lhůtu 30 dnů,“ uvedl.
Situace v ulici V Holešovičkách se neřeší
Ulice V Holešovičkách navazuje na tunel Blanka, její obyvatelé dlouhodobě kritizují míru dopravy ve frekventované ulici a požadují zahloubení silnice. To by se mohlo uskutečnit při plánované dostavbě vnitřního městského okruhu, magistrát to prověřuje. Město prozatím na silnici nechalo položit tzv. tichý asfalt a platí postupnou výměnu oken v okolních domech.
Současné vedení magistrátu kritizoval v souvislosti s rozhodnutím soudu předseda klubu zastupitelů ANO Radomír Nepil. „Jsem přesvědčený, že kdyby soud viděl snahu města dostavět městský okruh nebo alespoň jakkoliv řešit situaci v Holešovičkách, přihlédl by k tomu. Já jsem například v rámci diskuse o rozpočtu navrhoval vyčlenit 50 milionů na přípravu projektové dokumentace k zahloubení Holešoviček, ale primátor Hřib si myslel, že to je zbytečné,“ uvedl.
Stavba komplexu Blanka začala za primátora Pavla Béma (ODS) v roce 2007 a postupně nabrala několikaleté zpoždění. Denně třemi tunely, které jej tvoří, projede na 80 tisíc aut. Komplex byl otevřen v roce 2015, do kolaudace v roce 2019 fungoval ve zkušebním provozu.