Navigace a tunely si obvykle příliš nerozumějí
Možná to znáte – vjedete do tunelu a navigace ztratí signál. Navigace a tunely si obvykle moc nerozumějí. Nepříjemné je to zvláště v situacích, kdy má tunel více výjezdů a vy jste tak v podzemí odkázáni na svůj orientační smysl. Konec bloudění se snaží zajistit v pražském tunelu Blanka, kam signál navigace přivedli. Jenže při našem testu novinka příliš neobstála.
Blanka je nejdelší silniční tunel v Česku a první, ve kterém by měla navigace fungovat. Je zde totiž potřeba. „Zrovna jsem tady včera jel a je nepříjemný, když ta šipka zmizí,“ sdělil jeden z řidičů. „Obvykle spoléhám na navigaci, takže jsem nedávala pozor a přejela,“ dodala další účastnice silničního provozu.
Blanka je specifický tunel, kde je hned několik výjezdů a nefungující navigace vás tak může zavést na různá místa. Proto technici v noci namontovali do tunelu nenápadné krabičky. „Pomocí kabelu přenášíte GPS signál do takzvaného opakovače, který je umístěn uvnitř tunelu. Ten dokáže přenést informaci o GPS souřadnicích právě do vašeho vozu,“ vysvětlila mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Barbora Lišková.
Systém je v pilotním režimu
Praxe ovšem ukázala, že opatření pro funkčnost navigace příliš nefunguje. Podle ní se auto štábu CNN Prima NEWS vůbec nepohnulo. Přitom ujelo 300 až 400 metrů, možná i více. Navigace se zkrátka chovala, jako by v tunelu žádná novinka za 1,5 milionu korun nebyla, a od vjezdu až po výjezd ukázkově stávkovala.
Liškové jsme se proto zeptali, zda štáb měl „smůlu“. „Možná jste jeli jinou rychlostí, než se ta mapa přepočítávala a nezabralo to,“ sdělila.
Pravdou je, že systém je zatím v pilotním provozu, čeká ho měsíční testování a možná montáž dalších vysílačů.