Praze hrozí blamáž. Metro D se může zadrhnout a město by platilo miliony denně, varuje Prokop

Stavba metra D

Stavba metra D se může zadrhnout

Praha společně s dopravním podnikem doposud nevybrala zhotovitele druhé etapy výstavby metra D. Pokud to nestihne do podzimu, může nastat velký problém. Nejenom, že by se stavba odložila, ale její zakonzervování by mohlo podle zastupitele za hnutí ANO Ondřeje Prokopa stát až miliony korun denně. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) emoce mírní.

„Zastupitelé ani veřejnost nemají informace o tom, jak druhá etapa probíhá. Hrozí, že až se dodělá první etapa, nastane hluché místo, než to naváže na další, kdy budou Pražané zbytečně platit konzervaci stavby, jako je čerpání vody a ostraha, které můžou jít i do milionů každý den. Pan Hřib to tutlá a tají,“ řekl Prokop během červnového jednání pražských zastupitelů.

ČTĚTE TAKÉ: Praha ve znamení dopravního pekla: Výluky metra i tramvají. Kde se bude v létě opravovat?

Zastupitel hnutí ANO svou kritiku na náměstka pro dopravu Hřiba cílil také pod jeho twitterovými příspěvky, například když se Hřib chlubil svými poznatky z pracovní cesty do Paříže.

„Začnete, Zdeňku, řesit i metro D, které spěje do velkého průšvihu? Druhou etapu nemáte doposud vysoutěženou a první bude hotova na podzim, pak budou Pražané platit každý den miliony korun za konzervaci stavby, čerpání vody, ostrahu. Neměl byste to už začít řešit?“ napsal pod jedním z jeho příspěvků.

„Podle původního plánu měla byt zahájena 2. etapa metra D v říjnu 2023. Už teď je jasné, že nebude. Dodnes komise nerozhodla a nedoporučila vítěze. Bez toho představenstvo nemůže vybrat zhotovitele. Přitom soutěž byla vyhlášena už v květnu 2022 a nabídky byly finálně podány těsně po volbách v prosinci 2022. Dnes máme červenec 2023 a nabídky za 7 měsíců nejsou ani vyhodnoceny,“ vysvětlil Prokop pro CNN Prima NEWS.

Hřib: Věřím, že to stihneme

Hřib tvrdí, že obavy nejsou zatím na místě. „Vyjadřovat se k jakýmkoliv nákladům navíc je v tuto chvíli zcela předčasné. Byl bych rád, kdyby bylo rozhodnuto co nejdříve. Vyhodnocení zakázky na stavbu první etapy metra D trvalo přibližně rok a půl. U této druhé etapy stavby metra D, která je asi dvakrát větší i co do objemu financí, jsme ještě ani nepřesáhli tuto lhůtu,“ sdělil pro CNN Prima NEWS Hřib.

Hřib ukončí podporu elektromobilů, již nebudou parkovat zdarma. Mnozí uvažují o prodeji

Praha zřejmě ukončí velký benefit, kterým řidiče motivovala k nákupu elektromobilů. Město by mohlo s platností od ledna 2024 zrušit možnost elektromobilů parkovat v jakékoliv městské části zdarma, nastínil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle jeho předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě) bylo od počátku jasné, že takový benefit nepotrvá věčně. Někteří majitelé elektromobilů zvažují, zda raději své vozidlo neprodat.

Druhá etapa by mohla na podzim začít. „Obecně u takto komplikovaných zakázek, jako je stavba metra, vyhodnocení trvá dlouho. Hodnotící komise se účastníků tendru často doptává na mnohé technické a specifické detaily. Vzhledem k podnětu jednoho z účastníků veřejné zakázky na ÚOHS navíc nebude moct DPP s vítězem tendru podepsat smlouvu do doby, než v této věci ÚOHS rozhodne. Věřím, že to však neovlivní plánované zahájení stavby na podzim tohoto roku,“ doplnil bývalý primátor.

Podobně hovoří i dopravní podnik. „Rádi bychom co nejdříve dokončili veřejnou zakázku na stavbu druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory a letos na podzim začali stavět,“ uvedl v dubnu generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.

Metro D mělo být dávno dokončené

Případným rizikem je další odložení stavby. S tím mají Pražané již mnohaleté zkušenosti. Pražští radní totiž schválili výstavbu metra trasy D už v roce 2013 a hotová měla být do roku 2022. Ještě v roce 2015 radní rozhodli, že na trase budou jezdit vozy bez řidičů a stále se počítalo, že první stanice budou zprovozněné již v roce 2022.

Proces se však zkomplikoval o rok později, kdy tehdejší náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) oznámil přerušení stavebního řízení kvůli váznoucím výkupům pozemků. V roce 2017 řekl, že by stavba mohla začít v roce 2019 a první cestující by se měli se svézt již v roce 2023.

V roce 2019 se začalo pouze s geologickým průzkumem a samotná stavba začala až na jaře roku 2022. Lidé by se mohli metrem podle aktuálních plánů svézt až v roce 2029. Je však otázkou, jestli se i tento termín dodrží.

Tagy:
doprava podzim Zdeněk Hřib Česká pirátská strana metro ANO 2011 metro D Praha Petr Dolínek Dopravní podnik hl. m. Prahy Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Ondřej Prokop